Senarai Blog Saya

JOM FOLLOW | ...:::: BGM online ::::....

Khamis, 1 Oktober 2009

Cukai taksiran naik berganda, Pas Perak bidas MBI

demokrasi93.blogspot.com

IPOH - Pas Perak menyifatkan kenaikan cukai taksiran sebanyak empat kali ganda di sebuah kawasan perumahan oleh Majlis Bandaraya Ipoh (MBI) adalah sangat memeranjatkan dan dikesali.

Setiausaha Pas Tambun, Ahmad Khair Faizal Yahaya berkata, kenaikan mendadak itu sekali gus mencerminkan urusan pentadbiran kerajaan Barisan Nasional (BN), di negeri ini yang dilihat membelakangkan kepentingan rakyat.

Menurutnya, iaturut membuktikan bahawa Exco yang bertanggungjawab menguruskan pihak berkuasa tempatan (PBT), tidak berkredibiliti selain gagal membawa perancangan yang baik kepada warga bandar raya.

“MBI tidak sewajarnya mengabaikan tanggungjawab sosial mereka khususnya dalam soal berkhidmat kepada rakyat.

“Ianya berbeza pada ketika kerajaan Pakatan Rakyat (PR) memerintah apabila prinsip sosial ini dipertahankan selaras dengan polisinya iaitu negeri berkebajikan dan keadilan bagi semua kaum.

“Kenaikan cukai taksiran juga dilihat sebagai jalan singkat dalam menjana sumber kewangan MBI, namun apalah ertinya MBI memperolehi pendapatan berganda tetapi polisinya menindas rakyat?,” katanya kepada Sinar Harian.

Faizal berkata, ketika pemerintahan PR, ahli majlis MBI pernah menolak cadangan kerajaan pusat agar PBT menswastakan pengurusan kutipan sampah kerana bimbang ianya bakal membebankan rakyat dari segi kos pengurusan yang perlu ditanggung sendiri oleh mereka.

Katanya, ahli majlis yang dilantik pada ketika itu melibatkan ahli politik serta anggota Badan Bukan Kerajaan (NGO) dan wakil-wakil dari golongan profesional, dilihat sebagai pendekatan terbaik bagi konsep pengurusan (check and balance).

“Malangnya, rakyat tidak sempat merasai kenikmatan berkenaan akibat berlakunya peralihan kerajaan di negeri Perak.

“Justeru, saya memohon agar pihak MBI dapat mempertahankan prinsip pengurusan yang telah dilaksanakan ahli majlis PR sebelum ini kerana yakin bahawa rakyat turut mengharapkan agar kenaikan cukai taksiran ini dibatalkan,” katanya.

Tiada ulasan: