Senarai Blog Saya

JOM FOLLOW | ...:::: BGM online ::::....

Selasa, 27 Oktober 2009

Adakah benar cuma 3 orang yang terlibat ?


demokrasi93.blogspot.com

Sehingga ini saya masih meragui jumlah sebenar yang terlibat dalam kejadian murid dikhuatiri hilang akibat dihanyutkan air deras apabila jambatan gantung yang mereka guna untuk menyeberang Sungai Kampar di Sekolah Kebangsaan Kuala Dipang dekat sini runtuh pada kira-kira 10.30 malam tadi. Mulanya secara meluas dan satu berita yang disahkan seramai 22 orang yang terlibat.

Malah jumlah itulah yang dilaporkan oleh teman akrab yang menalifon pagi tadi tertulis di papan kenyataan bilik gerakan sehingga pagi tadi.

Semacam sesuatu yang tidak kena bila tengahhari tadi ada penafian dari jumlah 22 yang diumumkan pada awalnya telah dinafikan dan diumumkan 19 pelajar terselamat manakala dua lagi masih hilang dalam kejadian jambatan gantung runtuh di Sungai Kampang, Kuala Dipang, runtuh, malam tadi, seperti yang diumumkan oleh polis Perak.

Polis mengesahkan hanya tiga murid yang dihanyutkan air deras dalam kejadian jambatan runtuh di Pusat Kokurikulum Pejabat Pelajaran Daerah Kinta Selatan di Kampar. Mayat seorang murid perempuan dikenal pasti sebagai Dina Deve a/p Nathan telah ditemui jam 8.40 pagi tadi.

Murid-murid terbabit adalah antara 298 murid dari 60 sekolah rendah dari Kampar, Tronoh dan Batu Gajah yang menyertai aktiviti kokurikulum Perkhemahan 1 Malaysia anjuran Pejabat Pelajaran Daerah (PPD) Kinta Selatan.

Sehingga awal pagi, usaha mencari dan menyelamat oleh polis, bomba dan penyelamat, Rela dan orang ramai dan media melaporkan masih belum menemui murid-murid yang hilang.

Bukan niat saya untuk mensensasikan jumlah yang jauh berbeza dari 22 susut kepad 3 sahaja, dan kalaulah benar pengiraannya silap kenapakah jumlahnya selsisih sehingga 19 orang?

Apapun sekiranya 19 orang itu benar-benar selamat saya bersyukur mereka telah terselamat dari musibah yang besar, namun jika sekiranya jumlah sebenar adalah seramai jumlah asal 22 orang yang diumumkan, saya mempersoalkan kenapakah berita ini semacam ingin dikecilkan ?

ihsan daripada blog CINA ISLAM

2 ulasan:

leenadawiyah berkata...

Assalamualaikum..

Satu tragedi yg menggemparkan. Takziah kepada keluarga mangsa yg terlibat. Perlu ada siasat yg lengkap terhdp apa yg berlaku. daripada maklumat yg boleh dipercayai, terdpt ibu bapa yg membawa pulang terus anak2 mereka yg telah diselmatkan dr hanyut tanpa memaklumkan kpd pihak guru dan pegawai berkenaan pada malam tersebut.. mugkin keadaan berada dlm suasan kelam kabut dn sebagainya...

ANAKSENGAT' ( aku tak rela diperdaya umNO) berkata...

Bilangan hilang memang 3 orang. Angka awal adalah angka tidak rasmi seorang guru bertugas. 4 orang di temui selamat setelah dihanyutkan.
Murid yang tidak dikesan kerana terpisah diseberang sungai. Ada beberapa orang dibawa balik oleh ibu bapa tanpa pengetahuan guru. Pagi tadi pihak sekolah menghubungi ibu bapa dan angka terakhir di kenalpasti.