Senarai Blog Saya

JOM FOLLOW | ...:::: BGM online ::::....

Jumaat, 14 Januari 2011

Wajib tengok!! Perbezaan Pandangan (Ustaz Kazim vs Ustaz Azhar Idrus)

Mari kita menilai pandangan dua orang Ustaz yang semua oang tahu dan mengenalinya. Pandangan kedua- dua orang Ustaz bebeza. Jika berfikiran waras, anda akan tahu pandangan yang benar dan pandangan yang salah.

Ustaz Kazim Elias



Ustaz Azhar Idrus

72 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Jikalau dah sanggup mampos demi kafir harbi wajib ditentang habis-habisan, klu zaman Nabi dahulu dah dihukum bunuh dah

Tanpa Nama berkata...

Si Kazim ni ngaji tinggi mana sangat? Lulus U mana? Sarjana? PhD? Modal air liur je...bukan ada ilmu pun. Ngajar org bodoh yang tau agama langsung boleh la. Sbb tu aku tak panggil dia ustaz, tak layak. - Yusoff

Tanpa Nama berkata...

Assalammualaikum.Saya berpandangan bahawa Ustazd Kazim berceramah mengenai kebiadapan orang kafir menentang pemimpin Islam tapi Ustazd Azhar berceramah mengenai cara-cara orang Islam menentang pemimpin Islam.Saya setuju pendapat kedua-dua penceramah tersebut, waallah hualam.

Tanpa Nama berkata...

aku dengar us kazem abang ke adiknya bekas kagat pegawai agama zambry...aku dengar di perak orang tak layan us kazem ni tapi diluar perak oarng belum kenal dia

Tanpa Nama berkata...

lau x silap aku dia ni kapten renjer bersara stgah jalan ni..lau x slah aku la..

Tanpa Nama berkata...

sungguh menyedihkan apabila saudara membuat artikel yg berniat serong terhadap org. sejujurnya, selepas sy mendengar keduanya, Ust Kazim tidak bercanggah dengan Ust Azhar. Ust Kazim hnya menyatakan tidak boleh memaki hamun pemimpin, tetapi masih lagi boleh memberi pendapat, nasihat dan sebagainya. itu apa yg saya paham...


~JebatTerror~

Tanpa Nama berkata...

memang la tak boleh lawan pemerintah tapi kalau pemerintah dah tolak hudud dan merpelekehkan hukum islam itulah mesti ditentang.saya ikut kuliah ustaz azhar dan tak semestinya kita tak bleh tolak pemerintah yg ambil separuh je hukum islam macam ust.kazim cakap pasal hukum hudud tapi dia tak sebut pemerintah sekarang tak buat hudud...

donk berkata...

karim cakap..aku tak tengok pun video dia..jangan hina pemerintah..persoalannya...
1.kalau pemerintah hina rakyat macamana..
2.bila masa nak beri pendapat kalau taknak dengar dan diberi peluang..
3.pemerintah macamana yang tak boleh di hina...
4.rakyat macamana yang perlu menurut saja kata pemerintah..
5.kalau pemerintah tak adil..tak jujur..tak baik..bangang..dayus..itupun tak boleh di hina...hina sangat kah rakyat hingga begitu jadinya..

karim ni nak jadi menteri macam nazamudin ke...atau menteri halalkan pelacur tu ke...

bagan berkata...

pe le ustaz kazim ulas pasal bunuh membunuh tu mcm kene je...dok ulas hindu, ciner...ada shbat yg boleh kongsi sikit pasal nei n lebih jelas pasal kes bunuh jutawan susilawati...seorg taraf ustaz tak patut komen camtu tu mcm dah perkauman...

Tanpa Nama berkata...

lebih kurang je pandangan kedua2 ustaz ni.. ustaz azhar kata, jihad yang paling besar adalah bercakap benar kpd pemimpin..

ustaz kazim pun sama jugok.. cara dia berhalus sikit.. cakap terang2 kat pemimpin.. bagi surat kpd pemimpin, call ke.. cakap cara kamu ni salah. jangan main2 belakang..

sama je.. cuma cara berbeza.. keno paham molek.. Allah bagi akalkan, agama pun adokan?

satu lagi.. ad ore kato abang ustaz kazim duk pegang jawatan dalam umno.. apa kena mengena dgn ustaz pulok.. ayah nabi ibrahim sembah berhala, lepastu mu kato nabi ibrahim sembah juga la..lagu tu?

"imam x dapat diwarisi"..pernah dgr ungkapan ni..

tolonglah bercakap guna akal berlandaskan agama.. bukan nafsu.. jgn fitnah ore lain lebih2 lagi ulama..

Ibnu Khaldun berkata...

Assalamualaikum...
Saya dh lama ikut ceramah ustaz kazim ni..kekadang terasa juga bila dia lebihkan soal melayu dari bicara tentang islam dlm ceramahnya..
Tapi baru baru ni..setelah ada 2-3 surau menamatkan khidmatnya..beliau seolah-olah sangat tidak berpuas hati..disana sini ceramah beliau mesti dimasukkan rasa tidak puas hati beliau kerana ditamatkan khidmatnya..ahli politik dan ajk surau diperkatakan guna kuasa dan tentang ajaran Allah..saya jadi pelik..kenapa begini ustaz yg saya puji dahulu bertukar perwatakannya sekarang..bukan kah menuduh AJK surau menggunakan kuasa utk menamatkan khidmat beliau itu juga berunsur fitnah??menuduh org lain tentang ajaran allah itu juga fitnah jika tidak terbukti??dahulu beliau marah jika org lain menabur fitnah...
Apakah beliau rasa hanya beliau saja kah yg layak untuk memberi kuliah diMalaysia ini...sepengetahuan saya..khidmat beliau ditamatkan dan khidmat ustaz lain pula digunakan untuk menyambung kuliah beliau..jadi..saya rasa, kuliah agama islam ini tidak terhenti...memberi pelajaran tentang AGAMA ISLAM tidak akan terhenti..mereka BEBAS dan BERHAK utk memilih siapa saja ahli agama yg mereka rasa sesuai utk memberi kuliah kepada mereka...ramai lagi ustaz-ustaz yg berkelayakan selain dari beliau..


Didalam kuliah beliau selalu menegur supaya kita redha dgn apa yg Allah beri..kalau tidak redha maka kita tolak hukum Allah..tolak rukun iman..dia kata orang yg redha akan disayangi Allah..tinggi peluang utk ke syurga..

Tapi bila terkena pada beliau..lain pula jadinya..apakah benar beliau ini punya agenda lain dlm kuliah beliau??

katanya beliau bukan ahli politik..
kalau bukan politik..maka tujuan kuliah adalah tentang agama..kami ni kurang agama..ingin tambah ilmu agama..bukan ilmu sejarah melayu..kalau nk cerita tentang melayu..naiklah pentas politik..bukan di KULIAH AGAMA..lupakah beliau ada pendengar ceramah beliau bukan saja dari keturunan melayu..cina muslim..india muslim..islam tidak akan bersatu kerana melayu...islam cuma akan bersatu jika semua umat islam bersatu...

Bila kita yakin pada Allah dan agamanya..bila semua umat bersatu kerana allah dan agamanya..maka itu lebih kuat dari ketuanan melayu..apakah beliau tidak tahu perkara ini??apakah mesti disebutkan melayu mesti bersatu baru islam itu bersatu??

Ya Allah ya tuhan kami..kami mohon agar kamu beri petunjuk kepada kami dan beliau...kerana kami masih lagi memerlukan khidmat beliau..yg baik kami ambil dan laksanakan..yg kurang kami tinggalkan..kami mahukan islam..bukan melayu..bantulah kami Ya Allah....

harap beliau atau sesapa saja orang2 beliau baca komen ni..tk tau nk komen kt mana tentang beliau ni..Wallahu alam..

Manjungmari berkata...

Salam...

Sekadar nak bagi pandangan..
Kalau nak pilih guru untuk belajar agama...
Pilih guru yang mursyidnya....

Latar belakangnya...

Guru itu sama-sama dalam jemaah Islam..Bukan guru yg mengatakan saya UMNO bukan, PAS pun tidak..

Guru yang berani menyatakan kebenaran, berani menegur pemerintah... bukan guru yang suruh kita menghormati pemerintah walaupun pemerintah itu berbuat maksiat...

Jadi segi itu semua, aku rasa tak ada dalam diri si Kazim ni...

Tujuan si kazim ni hanyalah untuk mengelirukan pemikiran Umat Islam yang mahukan Kerajaan islam..
Ini adalah permainan politik musuh-=musuh Islam...

Kalau Kazim betul niatnya, mengapa dia tak istihar sokong perjuangan PAS... ini asyik nak kondem orang PAS saja,, orang PAS tabetui, mengumpat dan sebagainya...

Ceramahnya di Teluk Muruh tahun lepas, penutupnya mengajak pendengar pi dengan kuliahnya di rRumah Zambri di Ipoh.. cerita betapa ramai orang ang dok pi dengar...
Kalau dah ramai,, dok ajak apa lagi, ceramah ajalah,, kalau betui ramai,, baguih,, tak payah kempen,, orang akan tahu dengan sendiri...

Dia cuba nak auta..phoorahhh..

Tanpa Nama berkata...

Malunya aku dengan Ustaz Kazim.... harap dia betobat laaa

putera keamanan berkata...

aku rasa ustaz kazim ni sama jer mcm masitah & jamil khir tu.. ketiga2 ni amat bahaya dan boleh mengelirukan org awam..

putera keamanan berkata...

Tahun depan, kalau UMNO menang lagi aku rasa ustaz kazim jadi senator kot, atau pun ganti jamil khir.. jadi menteri agama pulak.. Menteri KAZIM.. Dato SRi KAZIM ELIAS...hahahaha!

AbdulHakim berkata...

Bismillah..
Assalamualaikum saudara2 sekalian..

“Dan demikianlah kami jadikan sebagian orang yang zalim sebagai pemimpin bagi sebagian yang lain disebabkan amal yang mereka lakukan” (QS Al An’am:129).

Allah akan jdikan pemimpin yg zalim sekiranya kita x menjaga amal...

Apa kata kita saling berbaik dan merapatkan ukhwah lalu membetulkan amal yang asas dahulu sebelum berbicara mengenai politik..

inikan umat islam dalam kalangan kita sendiri x bersatu, hilang persaudaraan kita, bgaimana nak uruskan prkara yg lebih besar??

"Seorang Muslim itu adalah saudaranya orang Muslim lainnya, janganlah ia menganiaya saudaranya itu, jangan pula menyerahkannya - kepada musuh. Barangsiapa memberikan pertolongan pada hajat saudaranya, maka Allah selalu memberikan pertolongan pada hajat orang itu. Dan barangsiapa melapangkan kepada seseorang Muslim akan satu kesusahannya, maka Allah akan melapangkan untuknya satu kesusahan dari sekian banyak kesusahan pada hari kiamat. Dan barangsiapa yang menutupi cela seseorang Muslim maka Allah akan menutupi celanya pada hari kiamat." (Muttafaq 'alaih)

sedangkan maksiat di sekeliling kita x berani nak tegur, nak mnegur mereka yg berkedudukan.. apatah lagi maksiat yg kita sendiri lakukan..

"...,Dan barangsiapa yang menutupi cela seseorang Muslim maka Allah akan menutupi celanya pada hari kiamat...", sy sendiri x mengaji tinggi2, tp yg sy mengerti, dosa mengumpat saudara kita itu adalah seperti memakan daging sendiri..

sy hnya memberikan pandangan melalui ilmu sy yg sedikit ini.. sebarang teguran positif sy relakan..

Tanpa Nama berkata...

Masyaallah...

sesama melayu n sesama islam pon kita mau bertengkar n bergaduh kerana ceramah2 ustaz..bukankah kita sebagai manusia yg mempunyai akal fikiran boleh berfikir yg mana baik atau buruk...mereka seorang hafiz@ustaz telah menghafal al-quran tetapi kita yg baca al-quran pon masih tergagap2 mahu mempertikaikan benda yg x sebesar mana pon..samaada ustaz kazim ataupon ustaz azhar idrus masing2 adalah ulama..berlainan guru mereka tapi berlandaskan syariat Nabi Muhammad s.a.w, hadith dan al-quran..kita patut menilai semua benda 2 sebelum kita memfitnah mereka..saya sudah banyak kali mendengar ceramah ustaz2 di youtube dan pandangan mereka berlandaskan syariat islam dan mengajak kita (melayu) smua bersatu.
Pada pandangan saya sekarang ni melayu berpecah belah..suka hentam orang melayu sendiri dan bukannya nak melindungi@ menolong orang2 melayu sendiri..POLITIK adalah POLITIK...jgn kita campurkan politik dan juga agama..
Kita sendiri ada mata n akal dan lihatlah skrg ni negara arab pon sudah berubah kerana politik..sanggup berbunuh dengan bangsa sendiri dan yang paling memalukan dengan sesama islam sanggup mereka bergaduh..APAKAH 'KITA' JUGA AKAN MENJADI SEPERI MEREKA???tanyalah hati kita apakah benda ini akan terjadi kepada kita??tolonglah kita bantu sesama melayu kerana melayu almost beragama islam...kita semakin mundur sekarang ni disebabkan kita melebihkan politik dlm hidup seharian..bangkitlah wahai saudara2ku, cucikanlah hati dr bersifat dengki dan bantulah sesama umat islam supaya ekonomi kita lebih kuat dan utuh...Pertelingkahan atau x kesehaluan kita kepada smua ustaz2 n ustazah2 biarlah dlm hati...jgnlah kita memburuk-burukan nama mereka dlm web atau dimana2..kita adalah manusia dan x semua manusia itu sempurna..terimalah seadanya...

ikhwan berkata...

Assalamualaikum..

apa la yg hangpa dok bising2 pasai politik2 nih? bukan dok pakai tiap waktu pon..

nak tidoq politik ka? makan pon politik ka? solat pon hangpa politik gak ka?? stahu cek solat samaja.. 2 4 4 3 4 rakaat gak.. puasa sebulan gak, ramadhan jugak, bukannya muharam ka, syawal ka..

ni nak tnya, hangpa ad blajaq solat lain ka dlm politik? ad dok buat sunnah lain ka dlm politik? ke politik tu sndri da buat mazhab sndri?? Astaghfirullah.. pikiq laa skit..

aqidah, fiqah yg tiap msa guna kita x praktikkan, x mendalami.. ni hang nak dok sembang politik.. nabi ngan sahabat sndri dok blajaq aqidah 10 thn.. politik ni 3 thn ja..

pkiq la noo.. wallahua'lam..

jep berkata...

salam..
perjuangan yang sama tapi jalan yang berlainan...yang penting niat kerana allah..kita sebagai pendengar atau yang mengikuti pengajian haruslah berfikiran bersih kerana Allah dan insya-allah ada pertunjuknya.amin

Tanpa Nama berkata...

Assalamualaikum,

Saya pelik kenapa pemikiran anak muda batu gajah begitu sempit dan melaga-lagakan ulama'. Jelas sekali dalam Islam menerima perbezaan pendapat. Jika diteliti dalam PAS juga terdapat Ulama yang berbeza aliran pendapat. Contoh nya jelas TGNA menentang akidah sifat 20 manakala Ustz Azhar Idrus pula sebaliknya. Jika saya sebutkan satu persatu, dimata orang awam yang sempit pemikiran akan lihat PAS ini berpecah. Adakah begitu realitinya?

Tanpa Nama berkata...

assalamualaikum....jangan la kita ni asyik mencari salah org lain.adalah lebih baik kita bermuhasabah diri..jauhkan dari mgumpat dan mengfitnah..biarlah ustaz kazim berdakwah dengan caranya sendiri..kepada ustaz kazim.terima kasis kerana muncurah ilmu..teruskan perjuangan membela islam.

Tanpa Nama berkata...

salam..kepada manjungmari. saya rasa anda kurang pengetahuan tentang islam..politik bukanlah segalanya..kalau baik amalan.baiklah segalanya.jika buruk amalan.buruklah segalanya..bila mati nanti pun soalan yang ditanya ialah tentang amalan..bukanya soalan kamu dari parti mana..belajarlah sebelum mengkritik.bertaubatlah sebelum sampai ajal anda..biar hitam diluar tapi putih didalam.jangan nampak alim diluar tapi dihati penuh dengan perasaan benci...selalulah solat pada tengah malam kerana ia boleh membuka hati anda kepada landasan islam sebenar...jangan sempitkan pemikiran anda yang terlalu taksub dengan politik...menjaga perpaduan adalah wajib.semoga Allah membuka hati saudara untuk bertaubat.. assalamualaikum

Tanpa Nama berkata...

ni kalu sedara sedara kat sini bkn ustaz ke ulama, x yah buat ulasan nk hina ustaz, biar ustaz yg betulkn ustaz, sedara sedara blh try btlkn mat rempit ke, artis yg selalu posing pki kain kemban ke, ha yg tu level orang yang sedara sedara boleh kritik dgn komplen, ustaz-ustaz ni biar sesama die nk betulkn masing-masing..

Tanpa Nama berkata...

rasisnya ustaz kazim

Tanpa Nama berkata...

eeee..... mnyampah nye org melayu ni. baru tau sket nk kecoh2 kutuk2 ustaz2. at least beliau ad sumbangan kat agama islam. beliau pon manusia gak ade kelemahan.kite apetah lg.

mdsaf_kyo berkata...

kutinggalkan kamu dua perkara selagi kamu berpegang kepadanya, kamu tidak akan sesat selamanya. iaitu Al-Quran dan As-Sunnah...

Wahai orang-orang yang beriman, taatlah kamu kepada Allah dan taatlah kamu kepada Rasulullah dan kepada "Ulil-Amri" (orang-orang yang berkuasa) dari kalangan kamu. Kemudian jika kamu berbantah-bantah (berselisihan) dalam sesuatu perkara, maka hendaklah kamu mengembalikannya kepada (Kitab) Allah (Al-Quran) dan (Sunnah) RasulNya jika kamu benar beriman kepada Allah dan hari akhirat. Yang demikian adalah lebih baik (bagi kamu) dan lebih elok pula kesudahannya.
(An-Nisa 4:59)

jom singgah Sampaikan dariku walau satu ayat

Tanpa Nama berkata...

Berbeza pendapat diklanagn ummat ku adalah RAHMAT..nabi MUHAMMAD...

Tanpa Nama berkata...

sye sokong ustaz kazim serats pratus

Tanpa Nama berkata...

assalamualaikum.....
aku nih bukan xsub pada politik....tp yang aku umat islam kt negara kita dah kucar kacir....korang smua duk salahkan org....ukur bjur sndri la mnusia....seburuk2 mnusia dipndgan mnusia dipndangan tinggi oleh ALLAH s.w.t....korang yang mnykong kafir harbi...korang xtaw ustaz kazim 2 mnggunakan kudrat dia berceramah semata2 mncari rzeki untuk menjaga anak-anak yatim...korang tahu kerrr....ops lupe plak ak klu skadar melihat buku pada kulit lupakan lah...RASULULLAH s.a.w sendri mnynyi ank yatim sperti juga ustaz kazim....mnggunakan duit sendri buka pusat al-baqarah 2.....ustaz azhar yng korang snjung 2 ceramah sedap tapi mmbabitkan politik potng trus nk tngk...kita mncri ilmu untuk dunia dan akhrat bknnya gila kuasa....jangn la xsub pada poltik...

Tanpa Nama berkata...

Terbaek...sy mualaf..sll terasa asyik2 ckp pasal melayu je..dorang ingat Nabi SAW melayu kot huhu..

Nash & Onie berkata...

ia la aku pun dulu agar suka dengan , tetapi akhir2 ini aku dah lain macam mengelirukan. .

zizou berkata...

Sokong ustaz kazim...

Tanpa Nama berkata...

bakal mentori bosa tuh jg. memain....

Tanpa Nama berkata...

juak2 pas ni tak abis2 nak buat fitnah dan memperlekeh org lain. Ko org tak tak takut dosa ke.? Nanti aku pesan ngan nik najis sapa2 juak pas yg da mati ditanda catkan ngan warna hijau batu nisan dia, jadi taulah yg mana satu masuk syurga buatan pas. Ko org ni da buta hati. Jgn ingat bukak je mulut busuk juak2 pas ni betul belaka.. sebb tu lah mreka ni berkawan ngan setan mcm tok ketua dia nik najis tu. termasuklah pemilik blog ni, menjadi penyebar fitnah, pemesong fikiran dan pemecah belahkan rakyat. Ko tak sedar dosa korang lagi bertimbun2 dan berlapis2 selagi ada yg menjadi juak2 pas = parti ajaran sesat = parti anak setan. Panas perut mak korang mengandungkan korang yang tak abis2 membuat dan mencipta dosa. Buat2;lah bertaubat, silap2 aribulan tanak kubur tak terima jasad korang nanti..na'uzzubillah.. ALLAH HU AKBAR..dunia da akhir zaman.

Korang ni bodo tak boleh diajar, pandai tak bileh ditegur sebenarnya. Korang ni da buta mata dan buta hati. Nape..? Klu tak disebabkan melayu tu, aku tak tau ke mana tercampaknya korang. Ke india ke atau burma ataupun ke afrika jadi pemintak sedekah kat bangsa lain. Ni suma da di tarbiahkan oleh parti ajaran sesat..sesat lagi lagi menyesatkan. Aku ingat panas pungkok blogger pas ni

Tanpa Nama berkata...

Ustaz Kazim!! Saya Sbagai Warga Singapura Sokong Ustaz Kazim Sratus Pratus.....dari M4tM3t4L

Tanpa Nama berkata...

“Wahai orang-orang yang beriman! Janganlah sesuatu puak (dari kaum lelaki) nencemuh dan merendah-rendahkan puak lelaki yang lain, (kerana) harus puak yang dicemuhkan itu lebih baik daripada mereka; dan janganlah pula sesuatu puak dari kaum perempuan mencemuh dan merendah-rendahkan puak perempuan yang lain, (kerana) harus puak yang dicemuhkan itu lebih baik daripada mereka; dan janganlah setengah kamu menyatakan keaiban setengahnya yang lain; dan janganlah pula kamu panggil-memanggil antara satu dengan yang lain dengan gelaran yang buruk. (Larangan-larangan yang tersebut menyebabkan orang yang melakukannya menjadi fasik, maka) amatlah buruknya sebutan nama fasik (kepada seseorang) sesudah ia beriman. Dan (ingatlah), sesiapa yang tidak bertaubat (daripada perbuatan fasiknya) maka merekalah orang-orang yang zalim.”
( SURAH AL-HUJURAAT AYAT 11 )




Dari Anas bin Malik, Rasulullah (SAW) bersabda “Tidak beriman (dengan iman yang sempurna) sesiapa di antara kamu sehingga dia mencintai saudaranya sebagaimana dia mencintai dirinya” (riwayat Bukhari dan Muslim).

Tanpa Nama berkata...

salam... pernah satu ketika dalam ceramah , ustaz kazim nih dia buat perumpamaan @ contoh bahawa ulamak tak boleh memerintah. nanti buruk namanya dan cela.. diA bagi contoh TUAN GURU NIK AZIZ KALAU DISINGKATKAN NAMANYA JADI "NAJIS"...
sebab tu kita tak perlu dengar ceramah ustaz ni,, di sangat kuat fahaman melayu dan rajanya dari pandangan sebagai umat islam.

TRW berkata...

Dio sokong BN mesti kno cover line,klu tidak tarak dapat $$$$$...

Tanpa Nama berkata...

Fitnahnya kau... semoga Allah memberi petunjuk utk saudara... hrp bertaubat dn mntk maaf segera dr org yg kau fitnah tu

Tanpa Nama berkata...

Maaf la kalo saudara terasa psal isu ni.. org mlayu rasanya xpenah pikir bgitu.. mngkin saudara je.. dia ckp camtu mngkin sbb audiencenya mlayu.. kalo ustz tu arab pn dia akn ckp byk psal bngsanya.. kena la paham ye saudara..

Tanpa Nama berkata...

Kepale abahkau

Tanpa Nama berkata...

ustaz kazim tk menyebelahi mana2 parti....uai tu pas.....

Tanpa Nama berkata...

malu aku tgk org batu gajah menfitnah ustaz2.....ko tu dah tinggi sgt ke belajar pasal agama islam .... bertaubatlah orang yg buat blog ni.....

Tanpa Nama berkata...

SAYA DAPATI TIADA KAITAN ISI BAGI KEDUA DUA CERAMAH TERSEBUT, JANGANLAH JADIKAN SYAITAN SEBAGAI PEMIMPIN DI MINDA KITA, TAK PERLU NAK MAKI DAN KEJI SESIAPA, MOGA KEDUA DUA USTAZ DAPAT TERUS MENYEBARKAN KEBENARAN...

Tanpa Nama berkata...

Bodo sapa dok hina ustaz ni..x kira la mne2 ustaz pon..klo rse x btul buat la rujukan pada ulama laen..jgn la kita dok hina die..psan nabi kita..jgn kamu hina ulama..jika diantara kamu yg hina ulama beerti kamu menghina aku..jdi renung2kan lah..

Tanpa Nama berkata...

Hang tu patut bertaubat dlu..bru hang suruh org laen bertaubat.

Tanpa Nama berkata...

Tolonglah jangan nak menfitnah Ustaz Kazim Elias & Ustaz Azhar Idrus...Malah dengan lebih teruk membeza-bezakan mereka...Mereka Ulama dan Berdakwah kepada umat Islam....Di mohon agar dapat menghormati Pandangan dan pendapat yang dikeluarkan oleh kedua dua Ustaz ini...Sekurang-kurangnya mereka masih ada untuk menyebar ilmu Islam kepada kita umat Islam....

Kepada Ustaz Kazim Elias, teruskan berdakwah...Saya sokong 100% dakwah Ustaz...

Kepada Ustaz Azhar Idrus, teruskan sebar dakwah kepada golongan muda seperti kami yang masih kurang ilmu agama ini...

Sekian..Wassalam....

Tanpa Nama berkata...

ustaz kazim sendiri ada mengatakan...buka minda lapangkan dada...bila dh dgr ambil dn bukalah kitab...selidik dn siasat lah sendiri kebenarannya...bukan dgn mengiyakan aje apa yg di dgr... jgn hanya kerana sesorg itu memakai jubah...memakai serban...apa yg dikatakan diterima bulat2...x kira siapa pon...tanggungjawab kita sendiri utk menyiasat kebenarannya...bukan hanya menghentam org lain..memfitnah org lain...wallahualam...semoga umat Islam di dunia ini bermuafakat demi 'Islam'.

Tanpa Nama berkata...

Cam haram komen ko ni..

Tanpa Nama berkata...

Gt

Tanpa Nama berkata...

Sy pernah tgk kedua2 ustaz ni berceramah....pd pandangan sy ustz kazim bersifat neutral...xmenyebelahi mana2 pihak...pembangkang dia tegur kerajaan pon dia tegur....dia lebih kepada pendamai.... ustz azhar idrus pula sedikit keras dan sedikit berpihak kpd pas...wallahualam...

Nasi Lemak Boy berkata...

dua2 ustaz cakap kena tegur pemimpin yang tak betul/zalim.

dua2 ustaz tak cakap boleh menghina pemimpin.

Tanpa Nama berkata...

Ya saya pun bpendapat begitu. Jgnlah disebabkan politik umat islam bpecah belah. Musuh akan mgambil ksempatan ke atas semua ini.

Tanpa Nama berkata...

Rizal - komen :

Dunia akhir zaman, Ustaz Vs Ustaz, org2 melayu semua.. sahabat saya dari alam ghaib memberitahu , si kafir lah yg sedang melaga lagakan orang melayu islam kita di malaysia ini, mereka wujudkan perpecahan antara melayu. mereka tahu orang melayu suka bergaduh, dan mereka ambil kesempatan ini utk pecah belahkan perpaduan antara masyarakat melayu. Orang kita gaduh dgn teruknya di facebook, youtube, twitter dan lain2, maki memaki sesama sendiri, kerana hanya beza fahaman politik. Org cina DAP dan MCA jarang sekali bergaduh, kerana di hati mereka tetap bersatu..

Marilah kita buang semua perasaan benci , marilah kita semua bersatu di bawah 1 Parti politik yg baru.

Tanpa Nama berkata...

assalamualaikum....... saya terpanggil untuk memberi sedikit pandangan kepada komen2 yg telah dibuat oleh saudara/saudari...siapalah kita untuk membahas perkara hukum..biarlah org yang berilmu mentakwilkannya, dlam membahaskan hukum kita tidak boleh menggunakan akal....wallahhualam

Tanpa Nama berkata...

Cuba bg link d youtube tang bila ustz kazim ckp mcm tu?

Tanpa Nama berkata...

beza antara 2 ni, sudah pastinya pro bn dan pro pas.. dalam memberikan hujah ust kazim lebih baik. kaedah penyampaian ustaz azhar lebih menarik.. cumanya apabila bersifat pro/memihak, maka adakalanya fakta, hukum atau nas tidak dikeluarkan sepenuhnya.. yang ini nampak wujud pada UAI.. malah sifat ghuluw (melebih2kan) TGNA ada jugak dalam UAI ni sebagaimana penyokong PAS lain.. sifat ghuluw dilarang kecuali kepada Nabi sebab ia memang maksum.. ulama dari segi tugas memang sama sebagai pewaris nabi tetapi dari segi sifat masih sama dengan manusia biasa yang lain, buat silap dan adakalanya buat dosa secara tidak sengaja..

azam berkata...

Macam macam komen korang yer..emmmmmm..pepandai la pikir sendiri.

Tanpa Nama berkata...

Adalah lebih baik kita dengar je dakwah kedua2 ustaz ni sambil kita sendiri buat kajian dengan merujuk kepada kitab2 atau ulamak muktabar yg lain. Ilmu Allah ini maha luas. Bak kata imam syafie,"semakin bertambah ilmuku, maka aku semakin tahu bahawa akulah org yg jahil". Oleh itu, xsalah mdengar dakwah mana2 ustaz, tetapi sambil tu buatla juga kajian atau homework. Agama dan politik adalah sebahagian dr ilmu Allah juga. Kedua2nya penting utk dipelajari. Mudah2an Allah SWT membuka jalan ilmu yg sebenar utk kita. Terima kasih. -Adiputra

Tanpa Nama berkata...

Ust kazim byk tegur fas sbb nak improve fas... bukan utk kondem pas atau sokong umnu

Tanpa Nama berkata...

Kalau sesiapa yg lama mengikuti ceramah kazim dia akan tahu ape kebiasaan kazim,dia akan puji diri sendiri (termasuk dlm riak) dan muthakir ni dia gemar menyanyi ,mungkin dia ada mini studio nyanyi untuk praktis sebelum diavnak pi ceramah,ceramah dia skrg ni kalau 1 jam 30 minit merepek je nak bagivorg gelak ,dulu dia bantai senario suroh cari kerja lain ,la ni dia pula terikut senario ,cuba tanya senario diacorg tak rasa di malu kah bila di hentam direct oleh kazim tu, kazim ni buat ape pun nak bagi tau org ,sakit perut pun bagi tau penonton umur baru 40 ,naik mercedes pun ckp ,tak nampakpun mcm seoran yg merendah di dgn ilmu yg dia ada tu

Shaifulrizan epul berkata...

bagi sesiapa yang komen hina para2 ustaz kat blog nie..memang nampak sangat bodoh kmu orang nie...nak mengata..mcmlh diri tu pandai sangat..yang si penulis blog nie plak mcm nak melaga kan para2 ustaz...brdosa hukum nya tau....jgn membezakan stiap sesuatu..takut akan trjadi nya kemarahan sesama islam...yang baik kita jadikan tauladan yg jahat kita jadikn sempadan...bengaplah kmu orang nie.....maaf jika trkasar bahasa..

Tanpa Nama berkata...

cuba lah jangan nak cari kesalan orang je,
fikir lah dulu dalam2 ape yg disampaikan,
mcm mana lah umat islam tak berpecah,
kalau dah mind set mcm ni,

Tanpa Nama berkata...

semua manusia tak sempurna,
even ustaz kazim, ustaz azhar atau yang seangakatan dengan nya,
mereka manusia biasa, bukan nabi yang maksum,
jadi kenapa kita nak cepat melatah bile lihat mereka ade tersilap kate,
mereka kan manusia biasa seperti kita juga yg boleh membuat kesilapan,
diri kita sendiri pun bukan nye sempurna. duduk comment yang bukan2, buat andaian sendiri,
itu pun silap juga,
cuma ape yg kite boleh buat,
ambil yang baik sahaja,
jgn lah bile seseorang tu terbuat silap kite terus lupe perbuatan baik yang dia pernah buat,
igt lah kite manusia yg lemah, yg tidak terlepas dr buat silap.

sharifuddin1711 berkata...

Saya dah dengar dua ustaz ni ceramah sebelum komen ni.

Pendapat saya kedua-duanya betul sbb kedua-duanya berceramah mengikut skop masing-masing. Tak perlu kita lagakan mereka. Mereka ada hujah masing-masing. Tiada seorang pun yang salah dalam menyatakan pandangan.

Bagi saya setiap diri manusia itu ada kelebihan dan ada kekurangan termasuk golongan ustaz. Mereka juga bukan dikalangan nabi yang kita ketahui maksum iaitu dilindungi Allah tiada membuat silap.

Kita juga dianugerahkan akal fikiran. Oleh itu, kita juga seharusnya boleh berfikir. Mana yang baik kita terima dan buruk kita jadikan sempadan.

Dan saya percaya penulis blog ini juga ada pandangan beliau sendiri. Jangan jadikan politik menyelimuti Islam. Letakkan Islam di atas segalanya hatta politik ada dalam Islam. Bukannya Islam berada dalam politik.

Saya minta maaf jika ada kesilapan dalam memberi komen. Saya juga manusia yang ada salah dan silap.

Tanpa Nama berkata...

Kecek molek boh xdok pasal boleh sakit

Tanpa Nama berkata...

Apesal ko ckp sampai mcm tu skali....bahasa ko tu elok2 sikit...jgn terlalu kurang aja...

Tanpa Nama berkata...

Kau ni bodoh nak mampus ke apa ? Ajaran Islam takda pun ajar terus gelojoh nak bunuh mcm kau ni . Islam ni agama yg luhur yg baik , setiap masalah ada penyelesaiannya . Semua org buat silap . Cara kau ni mencemarkan nama islam dia mata org luar .

Tanpa Nama berkata...

staz ni bahasa arab makna nya guru sahaja bukan nabi , utusan allah , nabi sendiri pun suruh ikut dia tapi tetap berpegang teguh/ikut/rujuk al quran . jadi kalau manusia biasa je , yg penuh dgn salah dan silap rujuk al quran sudah lah , habis cerita , tak maksum pun kan , lagipun allah kata dia hakim pd ciptaannya , allah kata al quran itu sempurna .ok. so jangan memandai mandai tak pandai pun

Tanpa Nama berkata...

Tak baik tuduh2 org. Saya tk berpehak pd siapa2.kalau ada yg salah kita betulkan.kita ni sebagai manusia memang tk ada yg sempurna melainkn Allah.yg mana baik kita ambik yg burok kita buang.

Tanpa Nama berkata...

Saya setuju dgn awak.who r we to judge a person.ustaz kazim, ustaz azhar satu destinasi lain perjalanan.

Tanpa Nama berkata...

Alhamdulillah at last ada juga manusia yg terbuka minda dan hati nya untuk memperkata perkara2 seperti ini.syabas saya ucapkan.kata2 anda memang saya setuju 100%.