Senarai Blog Saya

JOM FOLLOW | ...:::: BGM online ::::....

Khamis, 6 Januari 2011

Kekuatan Pakatan Rakyat Yang Muhibah

Pakatan Rakyat terbentuk pada tahun 2008 selepas pilihanraya umum ke 12. Ia merupakan satu pakatan yang kuat diantara DAP, PAS dan PKR untuk menentang Barisan Nasional. Dalam sejarah Malaysia tidak pernah ada satu pakatan yang sebegitu kuat menentang Barisan Nasional. Selama lebih 50 tahun Barisan Nasional berjaya memerintah negara ini dengan kaedah ‘pecah dan perintah’ yang mudarat. Barisan Nasional tidak pernah mewujdkan perpaduan kaum yang sebenar di negara ini.

Barisan Nasional juga dianggotai oleh parti-parti yang kebanyakannya mewakili sesuatu kaum. Ini membuktikan Barisan Nasional tidak mempunyai hasrat untuk menyatupadukan kaum. Lebih-lebih lagi perasaan perkauman semakin menebal dikalangan pemimpin-pemimpin Barisan Nasional terutamanya UMNO. Sokongan rakyat mula gentas terhadap Barisan Nasional kerana permainan politik kotor dengan membakar api perkauman.


Lebih 50 tahun rakyat Malaysia dikongkong dengan ideologi perkauman. Baru-baru ini banyak isu-isu berbau perkauman sengaja diungkitkan oleh Barisan Nasional untuk memecah belah rakyat Malaysia. Idea 1Malaysia tidak akan kekal lama kerana tujuannya bukanlah murni dan ikhlas. Sandiwara 1Malaysia diwujudkan semata-mata untuk memenagi hati rakyat sebelum menghadapi pilihanraya umum ke 13.Ia juga akan luput seperti Bersih Cekap dan Amanah yang diutarakan oleh Tun Dr Mahathir dan Islam Hadari yang diwar-warkan oleh Dato Seri Abdullah Ahmad Badawi.


Dalam masa yang sama, hubungan perkauman di kalangan komponen Pakatan Rakyat menjadi semakin erat. Mungkin juga tidak pernah dalam sejarah Malaysia hubungan perkauman yang begitu lazat dan erat. Pakatan Rakyat telah berjaya melintas halangan pertama dan halangan yang paling sukar iaitu masalah perkauman. Apabila hubungan antara kaum semakin pulih dan bertambah baik di negeri-negeri yang diperintah oleh Pakatan Rakyat, maka ini menimbulkan rasa takut dan bimbang kepada Barisan Nasional. Mereka telah mengetahui bahawa Pakatan Rakyat berjaya menyatu padukan rakyat. Semangat anak Malaysia yang sebenar didokong penuh oleh Pakatan Rakyat. Itulah sebabnya konsep muhibah‘Ketuanan Rakyat’ diterima oleh semua lapisan masyarakat di negara ini.

Tiada ulasan: