Senarai Blog Saya

JOM FOLLOW | ...:::: BGM online ::::....

Khamis, 12 November 2009

Pemuda Pas selar dakwaan derhaka terhadap Nizar

posted by PAEH

Photobucket

IPOH - Dewan Pemuda Pas Negeri Perak menyelar tuduhan derhaka terhadap Datuk Seri Ir Mohammad Nizar Jamaluddin yang pernah menjadi polemik bahawa Pas tidak taat atau menerima Perlembagaan Negara.


Naib Ketuanya, Salman Saleh berkata, tuduhan itu dibuat ekoran Datuk Seri Ir Mohamad Nizar Jamaluddin yang dilaporkan oleh media satu ketika dahulu bertindak melafazkan sembah derhaka kepada Sultan Perak, Sultan Azlan Shah disebabkan enggan meletak jawatan sebagai Menteri Besar.

“Kami menafikan sekeras-kerasnya dakwaan tersebut kerana antara lain perkara yang ditekankan oleh Pas adalah supaya ahli-ahlinya taat dan mematuhi Undang-Undang serta Perlembagaan Negara,” katanya dalam satu kenyataan kepada media di sini, semalam.

Menurutnya, Pemuda Pas Perak yang diberikan kesempatan merafak sembah kepada Raja Muda Perak, Raja Dr Nazrin Shah pada 14 Julai lalu di Istana Raja Muda Perak, Ipoh turut dijemput menghadiri Majlis Berbuka Puasa pada 13 September 2009 di Istana Iskandariah, Kuala Kangsar.

Katanya, ini membuktikan bahawa hubungan Pas dengan Istana adalah baik dan terjalin mesra.

Katanya, Pemuda Pas yakin segala tohmahan yang dibuat oleh pihak-pihak tertentu dilihat sengaja mahu merosakkan hubungan antara Pas dengan istana dan ia akan dibuktikan apabila keputusan Mahkamah Rayuan yang akan diumumkan kelak.

Keputusan berkenaan katanya, penting kerana sudah tentu Nizar akan terus memberikan kerjasama kepada raja pemerintah kerana ianya sebahagian daripada Perlembagaan Negara.

Justeru, Pemuda Pas meminta seluruh rakyat menumpukan keputusan yang bakal diumumkan oleh Mahkamah Rayuan berkaitan kedudukan Menteri Besar yang sah nanti.

Pihaknya juga amat yakin bahawa semua pihak akan menerima keputusan ini tanpa bersikap prejudis dan tidak akan cuba mencetuskan perkara yang akan menggugat keselamatan negara.

Tiada ulasan: