Senarai Blog Saya

JOM FOLLOW | ...:::: BGM online ::::....

Ahad, 8 November 2009

Dasar diskriminasi Kelantan diteruskan

demokrasi93.blogspot.com

SHAH ALAM - Angkatan Muda Keadilan (AMK) menyifatkan tindakan Kerajaan Persekutuan memberi wang ihsan dalam bentuk pembangunan kepada Kelantan sebagai dasar diskriminasi dan merampas hak Kerajaan Negeri mendapatkan royalti minyak.

Ketua Penerangan AMK, Lee Khai Loon berkata, wang ihsan itu diberikan setelah Pakatan Rakyat (PR) mendesak Persekutuan berlaku adil dan memberi royalti minyak kepada Kelantan.

”Keengganan memberi wang royalti minyak itu bertujuan merosakkan prestasi pentadbiran Kerajaan Kelantan,” katanya dalam kenyataannya kepada Sinar Harian, semalam.

Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak ketika mengumumkan wang ihsan itu di Dewan Rakyat Rabu lalu berkata, wang ihsan itu diberi kepada Kelantan tahun depan berlandaskan pertimbangan yang sama seperti Terengganu.

Najib berkata, wang ihsan itu akan diberi dalam bentuk projek pembangunan bagi membasmi kemiskinan di Kelantan dengan mengambil kira jumlah pengeluaran dan penjualan daripada medan petroleum yang beroperasi di perairan negeri itu.

Khai Loon turut meminta Najib supaya tidak mengelirukan rakyat berhubung royalti minyak serta wang ihsan dan menyelar tindakan Barisan Nasional (BN) yang sering pinggirkan Kelantan yang diterajui Pas.

Menurutnya, BN perlu bertanggungjawab sepenuhnya terhadap Kelantan yang juga antara negeri termiskin, bagi memastikan konsep 'Satu Malaysia' yang diutarakan Perdana Menteri menjadi kenyataan.

AMK meminta Najib menerima cadangan Menteri Besar Selangor, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim agar menubuhkan Suruhanjaya Peruntukan Malaysia yang berfungsi bagi mengagihkan peruntukan negara kepada semua negeri dengan adil, tanpa mengambil kira faktor politik.

Tiada ulasan: