Senarai Blog Saya

JOM FOLLOW | ...:::: BGM online ::::....

Isnin, 9 November 2009

Kelantan anggap wang ihsan sebagai `sedekah`

demokrasi93.blogspot.com
KUALA LUMPUR – Kerajaan Kelantan tetap mahu menuntut pembayaran wang royalti minyak walaupun kerajaan Pusat mengumumkan pemberian wang ihsan untuk negeri itu, kata Exco kelantan, Datuk Husam Musa.

Beliau berkata, Kerajaan Negeri tidak menolak kemungingkan mengambil tindakan undang-undang bagi memastikan Kerajaan Pusat menyerahkan hak lima peratus hasil aktiviti petroleum di perairan negeri tersebut sejak tahun 2004.

"Dalam mesyuarat Exco yang lalu, Kerajaan Negeri membuat keputusan melantik panel guaman untuk mengkaji dan memberi pandangan sama ada isu ini akan dibawa ke mahkamah ataupun tidak," katanya pada sidang media di Lobi Parlimen, semalam.

Kerajaan Kelantan sebelum ini telah mengemukakan surat rasmi kepada Kerajaan Pusat bagi menuntut bayaran royalti minyak berjumlah RM1 bilion sejak 2004.

Rabu lepas, Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak mengumumkan pemberian wang ihsan kepada Kelantan tahun depan hasil daripada pengeluaran minyak di luar pesisir pantai negeri itu.

Husam berkata, tidak kiralah berapa jumlah wang ihsan yang akan dibelanjakan oleh Kerajaan Pusat, Kerajaan Negeri masih menganggap ia sebagai 'sedekah'.

“Sekarang UMNO sudah menerima hakikat bahawa negeri Kelantan mempunyai sumber petroleum, dan saya yakin Kelantan akan dapat hak royalti tersebut,” katanya

Ditanya mengenai kenyataan Menteri Besar Kelantan, Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat yang bersyukur dengan pemberian wang ihsan itu, Husam berkata, Kerajaan negeri mempunyai ‘dua lapisan tawar-menawar’.

“Beliau (Nik Aziz) bersetuju tetapi kita ada ‘two layer bargaining’ di mana Nik Aziz mengambil sikap lebih lunak dan lembut, tetapi bagi saya, faktor undang-undang lebih utama untuk menentukan Kelantan akhirnya mendapat hak ini,” katanya.

Tiada ulasan: