Senarai Blog Saya

JOM FOLLOW | ...:::: BGM online ::::....

Rabu, 4 November 2009

Kelainan di Mahkamah Persekutuan pada hari ini- YB Idham Lim


Kes pembicaraan MB Perak di Mahkamah Rayuan pada Mei lepas ditempat yang sama dengan Mahkamah Persekutuan hari ini, Keduanya di Istana Keadilan cuma tingkat satu dan dua sahaja. Pada dasarnya kehadiran ramai wartawan dan penyokong Pakatan Rakyat tidak dapat dinafikan pada kedua-dua pembicaraan itu.

Namun pada hari ini yang tidak kelihatan ialah ADUN-ADUN BN, seorangpun tidak hadir. Seingat saya pada 22 Mei semasa mahkamah ingin memutuskan Zambry sebagai MB Perak saya melihat ada ADUN dari BN yang hadir disamping mereka yang kalah dalam pilihanraya yang lepas. Antaranya ADUN Manjoi dan ADUN Sungai Rapat.

Hari ini seorangpun dari mereka tidak kelihatan. Cuma pada sesi pagi yang jelas mewakili UMNO hanyalah Hamdan Taha dan kawan-kawannya yang datang. Mereka tidak ada apa-apa jawatan dalam UMNO cuma yang pasti ada kepentingan.

Keadaan ini menimbulkan banyak persoalan, adakah merekia sudah tahu keputusan awal sehingga seorangpun tidak kelihatan didalam kamar bicara. Yang jelas panel peguam sahaja yang mewakili Zambry termasuklah peguam pencelah, Ghani Phatail.

Ramai yang bertanyakan kepada saya kenapakah ini berlaku, dan saya pun tidak dapat memberi jawapan yang pasti.

Bila bertanya secara jujur dengan hujjah yang dikemukakan oleh Peguam Hj. Sulaiman Abdullah dengan jelas membuktikan bahyawa DS. Nizar adalah MB Perak yang masih sah sehingga sekarang.

Apapun saya tidak selayaknya untuk mendahului keputusan mahkamah yang akan diumumkan mungkin pada hari ini atau setelah semua hujah kedua belah pihak didengar oleh 5 hakim yang ditetapkan.

Tiada ulasan: