Senarai Blog Saya

JOM FOLLOW | ...:::: BGM online ::::....

Khamis, 10 Disember 2009

Kami bukan cabar hak orang Melayu: DAP

demokrasi93.blogspot.com
IPOH - Kami bukan mempertikaikan hak Bumiputera tetapi mahukan saranan gagasan 1Malaysia yang diuar-uarkan Perdana Menteri, Datuk Seri Mohd Najib Tun Razak dapat dipraktikkan sebaik mungkin, kata Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Tebing Tinggi, Ong Boon Piow.

Menurutnya, jika betul rakyat didahulukan, seharusnya agensi Majlis Amanah Rakyat (Mara) di bawah pentadbiran Kerajaan Persekutuan menggambarkan 1Malaysia bukan hanya tertumpu pada satu bangsa saja.

“Inilah tujuan kami melaksanakan tindakan sedemikian, hanya untuk menuntut janji Perdana Menteri melalui gagasan keramat yang dilaung-laungkan sejak memegang tampuk pemerintahan negara.

“Kami juga tidak mempersoalkan hak bumiputera malah menghormati Perlembagaan sedia ada,” katanya ketika dihubungi Sinar Harian di sini, semalam.

Boon Piow berkata, adalah bertentangan sama sekali dengan prinsip DAP untuk memecah-belah atau membangkitkan sentimen bangsa Melayu.

Katanya, mereka cukup menghormati bangsa Melayu yang mempunyai hak dan kepentingan sebagai kaum peribumi, malah tidak pernah mempersoalkan hakikat itu.

:“Apa yang dibuat adalah untuk memastikan gagasan 1Malaysia diaplikasikan sebagaimana diuar-uarkan.

“Bagaimanapun, tindak-tanduk kami ini dianggap sebagai mencabar bangsa Melayu adalah tidak wajar sama sekali dan tidak melambangkan 1Malaysia,” katanya.

1 ulasan:

Prof. Era Pasca berkata...

lepas nih byk blogger2 umngok putar belit isu nih..