Senarai Blog Saya

JOM FOLLOW | ...:::: BGM online ::::....

Khamis, 11 November 2010

Peringatan untuk PKR: Muda tak semestinya lebih baik

Siasahdaily

Ketua de facto pakatan pembangkang Pakatan Rakyat, Datuk Seri Anwar Ibrahim dilapor berkata PKR akan meletakkan calon muda dan muka baharu dalam pilihan raya umum akan datang.

Kenyataan ini boleh dilihat sebagai satu kempen awal untuk menunjukkan imej yang lebih baik berbanding Umno dan BN yang dipenuhi calon-calon lama.

Apa yang dijanjikan ini memang menarik, kerana secara mudahnya, muda dan baharu sinonim dengan baik, cergas, dan sebagainya.

Tetapi, faktor muda tidak boleh dijadikan kriteria terpenting, sehingga secara default menjadi faktor yang menyebabkan orang muda diutamakan.

Faktor lain, seperti tempoh bergiat dalam parti, pengalaman, dan pelbagai kualiti lain perlu diberi perhatian serius, supaya muda tidak jadi selling point yang terlalu besar sehingga nanti dituntut oleh rakyat sehingga faktor-faktor lain terabai.

Selepas Pilihan Raya Umum ke-12, rakyat Malaysia dapat melihat beberapa kes wakil-wakil rakyat muda tidak menunjukkan prestasi yang baik, malah, seperti bekas Timbalan Ketua Menteri 1 Pulau Pinang, Mohammad Fairus Khairuddin yang telah memalukan PKR dan mengecewakan rakyat Pulau Pinang.

PKR perlu mengelakkan daripada meletakkan calon-calon "botol kicap," yang diundi semata-mata kerana mereka daripada PKR dan dipilih oleh Anwar.

Tiada ulasan: