Senarai Blog Saya

JOM FOLLOW | ...:::: BGM online ::::....

Sabtu, 13 November 2010

Jika sudah kalah, terimalah kenyataan!!


SHAH ALAM – UMNO perlu berundur secara terhormat jika tidak lagi mendapat tempat di hati rakyat, sekali gus mengalami kekalahan pada Pilihan Raya Umum ke-13, kata Presiden Pas, Datuk Seri Abdul Hadi Awang.

Pada masa yang sama katanya, UMNO perlu bersikap terbuka menerima kekalahan dan tidak menggunakan taktik kotor seperti yang dilakukan di Perak apabila bertindak ’merampas’ Kerajaan Negeri itu daripada Pakatan Rakyat (PR).

“Parti yang memerintah, kalau menghadapi masalah kenalah berundur, beri peluang kepada kami untuk memerintah,” katanya pada sidang media selepas merasmikan Program Pas Sedia Ganti UMNO, di sini, semalam.

Hadir sama, Timbalan Presiden, Nasharudin Mat Isa; Setiausaha Agung, Datuk Mustafa Ali; Naib Presiden, Salahuddin Ayub; Ketua Muslimat, Nuridah Mohd Salleh; dan Pengarah Pilihan Raya Pas, Datuk Abdul Halim Abdul Rahman.

Abdul Hadi berkata, walaupun UMNO cuba menyembunyikan masalah yang berlaku dalam parti itu, tetapi lama-kelamaan terdedah juga.:

"Pas ada kekuatan dan strategi yang baik, bukannya menumpang kelemahan UMNO untuk menang dalam pilihan raya," katanya.

Menurutnya, kekuatan Pas perlu dibina kerana cabaran paling besar bukan untuk menang, tetapi kekuatan untuk mengisi kemenangan.

“Kalau nak lawan, Pas kena ada kekuatan sendiri. Strategi sendiri dan kena ada cara untuk berlawan dengan musuh. Pas kena gerakkan di peringkat akar umbi,” katanya.

Abdul Hadi secara sinis berkata, menyedari bahawa UMNO tidak boleh memerintah selama-lamanya, parti itu menawarkan diri memerintah supaya UMNO boleh 'berehat'.

Beliau turut menggesa jentera pilihan raya Pas mendapatkan sokongan daripada semua pengundi, termasuk bukan Melayu dan ahli UMNO.

Terdahulu, dalam ucapannya, Abdul Hadi menggariskan tiga perkara bagi membina kekuatan dalam Pas agar parti itu mampu memerintah negara.

Perkara itu adalah kekuatan akidah dalam kalangan ahli, kekuatan pada organisasi termasuk cawangan yang aktif dan banyak di samping bilangan keahlian tinggi, serta strategi baik untuk digerakkan ke akar umbi.

Tiada ulasan: