Senarai Blog Saya

JOM FOLLOW | ...:::: BGM online ::::....

Isnin, 8 November 2010

Bersahabat dengan DAP bukan bebanan

Harakahdaily

Walaupun calon kedua-dua parti dalam Pakatan Rakyat di Batu Sapi, Sabah dan Galas, Kelantan kalah, namun ada sesuatu yang sangat memberansangkan bahawa ketiga-tiga parti dalam Pakatan tersebut terus berpadu erat bahkan semakin kukuh.

Tidak ada sebarang perpecahan di kalangan mereka, walaupun pihak musuh politik Pakatan Rakyat berhempas pulas melaga-lagakan antara PAS dan DAP serta PKR dengan melancarkan kempen berterusan bahawa kononnya PAS diperalat oleh DAP dengan tujuan mereka supaya orang Melayu tidak menyokong PAS.

Ternyata kempen fitnah ini tidak berjaya, bahkan terbukti ketiga-tiga parti ini berpadu tenaga, bersama-sama berkempen baik di Galas mahupun di Batu Sapi.


Ketiga-tiga parti dalam Pakatan Rakyat telah membanjiri sekitar Ga
las dan Batu Sapi di hari penamaan calon - menjadikan jumlah penyokong Pakatan Rakyat di kedua-dua tempat itu mencecah lebih 10,000 orang.

Kerjasama erat penyokong ketiga-tiga parti berterusan sepanjang kempen hingga menjelang hari mengundi, bahkan pada hari mengundi pendukung ketiga-tiga parti ikut sama dalam gelombang memberikan semangat, bahkan bersama merayu undi dengan penuh riang ceria.

Walaupun BN menang di dua kawasan itu, namun sudah tentu ada rasa kekecewaan di kalangan pemimpin Barisan Nasional apabila melihat tidak ada perpecahan di kalangan Pakatan Rakyat.

Inilah sebenarnya kekuatan Pakatan Rakyat yang tidak mudah tergugat walaupun menghadapi pelbagai cabaran berat. Kekuatan ini dibina hasil dari semangat setiakawan di kalangan warga Pakatan Rakyat sendiri.


Di semua pentas kempen ceramah, baik di Batu Sapi mahupun di Galas, sentiasa disertai oleh pemimpin PAS, DAP dan PKR, sementara di peringkat lapangan – di ground lavel – petugas ketiga-tiga parti saling bekerjasama erat, mengambil peranan dan tugas masing-masing.

Ini bermakna tahaluf-siasi – kesepakatan parti politik dalam Pakatan Rakyat -benar-benar terlaksana bukan saja di peringkat pimpinan bahkan
di semua peringkat. Justru jika momentum kesepakatan ini dapat dikekalkan maka ia akan benar-benar menjadi kekuatan Pakatan Rakyat untuk menghadapi PRU Ke-13 nanti.

Dengan adanya persepakatan dalam Pakatan Rakyat ini tentu sekali menjadi bukti bahawa Pakatan Rakyat telah berjaya meruntuhkan tembok perkauman, sekurang-kurangnya di kalangan penyokong Pakatan Rakyat.

Di peti undi di mana majoriti kalangan pengundi Cin, umpamanya di ka
mpung baru Cina, DAP ke depan dalam berkempen dengan dibantu oleh petugas PAS dan PKR. Mereka bertugas dengan penuh gigih dan ceria dengan sambutan meriah dari rakyat.

Begitu juga di kawasan penduduk Melayu, PAS dan PKR ke depan dengan dibantu oleh petugas DAP di mana sambutan begitu menggalakkan. Benar ada terdapat di mana pengundi Cina memberi sokongan lebih kepada BN disebabkan isu tertentu, tetapi hal ini hanya berlaku di tempat tertentu, tidak pada keseluruhan kawasan pengundi Cina.

Demikian juga di kawasan Orang Asli di mana isu pengambilan tanah m
ereka menyebabkan ramai Orang Asli menyokong BN.

Namun begitu, pada keseluruhannya sokongan rakyat kepada Pakatan Rakyat tetap utuh. Dengan kukuhnya kesepakatan PAS, PKR dan DAP dalam Pakatan Rakyat maka tidak benar dakwaan musuh Pakatan Rakyat bahawa kononnya PAS menanggung beban berat kerana bersahabat dengan DAP.

Dakwaan ini semata-mata dengan niat politik mereka supaya PAS menarik diri dari Pakatan Rakyat dan berjuang sendiri yang akhirnya membuka peluang untuk bekerjasama dengan Umno.

Saya yakin, dengan keputusan tiga Muktamar Tahunan PAS – di Ipoh, Shah Alam dan Kota Bharu tidak lama dulu - PAS tidak akan berjuang bersendirian, bahkan akan terus bersama Pakatan Rakyat.

Dengan itu, cita-cita pihak musuh Pakatan Rakyat dan golongan yang sealiran fikiran dengan mereka untuk melihat perpecahan dalam Pakatan Rakyat, tidak akan berlaku dengan izin Allah s.w.t.

Ternyata persahabatan PAS dengan DAP dan PKR memberi peluang luas kepada PAS untuk menerangkan dasar Islam, khususnya mengenai keadilan Islam kepada orang bukan Islam umumnya, khususnya di kalangan DAP.

Dengan keterbukaan PAS ini orang bukan Islam, khususnya di dalam DAP, tidak lagi menganggap PAS sebagai ‘musuh’ yang menakutkan, tetapi sebagai sahabat yang wajar didekati, ramah dan penuh pengertian.

Lebih dari itu mereka mengkagumi akhlak pendukung PAS yang berjuang dengan penuh ikhlas dan bersikap amanah. Ini mesej Islam yang telah berjaya disampaikan oleh PAS kepada masyarakat umum, khususnya bukan Islam.

Justru persahabatan PAS dengan DAP dan PKR bukanlah suatu beban kepada PAS seperti yang didakwa oleh musuh Pakatan.

Sementara itu, dalam masa yang sama perhatian PAS kepada pengundi Melayu sama sekali tidak berkurangan sedikitpun, malah kekal seperti sediakala, justru tidak ada sebab untuk dibimbangkan.

Oleh itu, apa yang penting sekarang bagi Pakatan Rakyat ialah membuat persiapan secukupnya untuk menghadapi PRU Ke-13 dengan membuktikan Pakatan Rakyat terus utuh. Penerangan mengenai perjuangan Pakatan mesti disebarluaskan supaya semua rakyat mengetahui kebaikan Pakatan Rakyat.

Tiada ulasan: