Senarai Blog Saya

JOM FOLLOW | ...:::: BGM online ::::....

Jumaat, 15 Oktober 2010

Remaja Melayu lemah jiwa



Remaja melayu hilang dari rumah masing – masing kini sudah merupakan trend yang menakutkan.
Remaja lari dari rumah merupakan satu masalah yang baru di kalangan masyarakat kita hari ini. Masalah ini menjadi satu gejala yang begitu sukar untuk dibendung malah semakin berleluasa di kalangan anak-anak mahupun pelajar sekolah. Itu tidak termasuk remaja dan kanak - kanak yang diculik dan sebagainya.
Siapakah yang wajib dipersalahkan. Siapakah yang mendorong kepada insiden yang menakutkan ini berlaku. Siapakah yang menyediakan prasarana untuk mereka melakukan budaya lepak yang tidak tentu arah ini.
Hari demi hari terpampang didada – dada akhbar kehilangan misteri khususnya gadis – gadis melayu yang melarikan diri atau dilarikan oleh orang – orang tidak bertanggung…malah sering kita terpandang poster – poster dilekatkan di kawasan orang ramai memaklumkan kehilangan keluarga mereka.
Terdapat pelbagai punca yang membawa kepada berlakunya masalah ini. Antaranya ialah terpengaruh dengan rakan sebaya. Kebanyakan pelajar terikut-ikut dengan perangai rakan karib mereka. Seandainya rakan mereka suka berfoya-foya mala mereka cukup mudah untuk turut berfoya-foya bersama rakan-rakan tanpa memikirkan kesan baik dan buruknya. Rakan karib yang sering pulang lewat alan mempengamhi mereka untuk turut pulang lewat. Begitu juga sekiranya rakan karibnya lari dari rumah mereka alan mengikutinya. Justeru, mereka akan berasa seronok dan tidak lagi mahu pulang ke rumah ibu bapa mereka. Terdapat juga segelintir daripada mereka yang mulai bekerja dan memulakan penghidupan baru dengan bekerja sendiri. Perkara yang paling mengecewakan apabila ada anak gadis yang terlibat dengan gejala lari dari rumah ini.
Antara punca lain berlakunya gejala ini ialah kurangnya pegangan agama di kalangan mereka yang terlibat. Agama memainkan peranan penting dalam mendidik dan mengajar seseorang itu menjadi nanusia yang berguna. Agama Islam khususnya, melarang penganutnya mengingkari dan meninggalkan ibu bapa sewenang-wenangnya. Sebaliknya, apabila seseorang itu mengabaikan ajaran agama alan menyebabkan mereka lebih terdedah kepada pengaruh luar sehingga terjebak kepada masalah lari dari rumah.
Sesetengah ibu bapa yang tidak mempunyai pegangan agama gagal mendidik anak mereka mentaati ajaran agama, justeru apabila berlaku masalah ini, mereka begitu mudah meninggalkan keluarga mereka.
Selain daripada itu, remaja lari dari rumah berlaku akibat keretakan sesebuah rumah tangga yang dibina sekian lama. Apabila berlaku pertelingkahan dan pergaduhan antara ibu dan bapa menyebabkan anak-anak mereka alan berasa bosan. Perseteruan antara ibu bapa yang membawa perceraian juga merupakan punca utama berlakunya kes anak-anak lari dari rumah. Apabila ibu atau bapa mengabaikan tanggungjawab untuk memelihara anak-anak mereka ini alan menyebabkan anak-anak akan berasa diri mereka tersisih. Mereka cuba untuk mencari hiburan dan ketenangan. Jika tindakan lari dari rumah mampu memberikan ketenangan dan kebahagiaan dalam diri maka mereka sanggup melakukannya. Golongan ini sanggup melakukan apa sahaja bagi mencapai kebahagiaan dalam hidup mereka.
Pihak berkuasa, khususnya pihak polis boleh menangkap remaja-remaja yang lari dari rumah. Seandainya terdapat ibu bapa yang membuat aduan di balai polis, mereka harus menyelesaikan dan mencari’ maklumat bagi menangani masalah ini dengan segera. Tindakan berlengah-lengah alan menambahkan kebuntuan bagi menyelesaikan masalah ini. Tindakan menangkap dan menjatuhkan hukuman dirasakan mampu menyelesaikan masalah ini dengan baik.
Kenapa pihak polis tidak mengiatkan usaha – usaha membendung dengan hanya membiarkan remaja berpeleseran di tempat – tempat umum seperti pasaraya, stesen bas dan melepak tanpa tujuan hingga larut malam.
Sesetengah keluarga mempunyai saiz rumah yang terlalu kecil. Hal ini menyebabkan rumah mereka terlalu sempit. Kadang-kadang remaja lelaki terpaksa tidur di ruang tamu. Bilik-bilik lain dihuni oleh ibu bapa dan anak perempuan. Lama-kelamaan timbul rasa bosan di hati mereka. Mereka alan mencari rumah lain yang mampu memberikan keselesaan untuk mereka. Akhirnya jika ada rakan- rakan yang mengambil tindakan lari dari rumah untuk tinggal di rumah yang lebih selesa mudah bagi mereka mengikutinya.
Tidak dapat dinafikan bahawa terdapat juga keluarga yang amat miskin. Remaja yang sering keputusan duit akan cuba mencari kemewahan dengan mencari pekerjaan. Mereka sanggup bekerja di mana sahaja walaupun dengan tangga gaji yang rendah. Hal ini kerana mereka ingin menikmati kemewahan. Oleh itu, jika ibu bapa gagal memberikan kemewahan, remaja itu alan mengambil tindakan lari dari rumah sebagai jalan penyelesaian.
Gejala ini boleh ditangani jika semua pihak mengambil inisiatif dengan bersungguh-sungguh. Antaranya ialah ibu bapa harus memastikan pergaulan anak-anak mereka agar tidak melampaui batas.. Seandainya anak-anak mereka berkawan dengan rakan yang dicurigai, ibu bapa harus bijak menasihati anak-anak mereka supaya menjauhi rakan sebaya sebegini. Ibubapa jangan sekali – kali mengekalkan budaya ` touch and go ` malah ada juga yang ` smart tag ` sahaja dengan anak – anak remaja alasan mencari rezeki tetapi mengabaikan aspek mendidik mereka kearah agama.
Selain daripada itu, ibu bapa juga harus meningkatkan pemahaman terhadap amalan agama. Hal ini kerana apabila seluruh keluarga taat kepada perintah agama, mereka takut untuk melakukan kesalahan dan kejahatan. Hal ini kerana setiap perlakuan yang menyalahi ajaran agama akan mendapat dosa. Justeru, anak-anak yang dididik dengan ajaran agama akan dapat menghindari diri mereka daripada tindakan nekad tersebut. Jangan di ajar dan membiasa dan membenarkan remaja – remaja dalam jagaan kita terlalu mudah bermalam dirumah rakan – rakan sekolah dan sebagainya kerana akibat amat buruk menanti keseronokan mereka.
Oleh itu, gejala remaja lari dari rumah ini dapat dibendung jika semua pihak memai peranan masing-masing. Sikap menyalahkan orang lain dianggap gagal menangani masalah ini. Dengan ini masalah ini dapat diatasi, gejalaitu tidak akan berleluasa di kalangan remaja masa kini.
Siapakah yang wajib dipersalahkan. Siapakah yang mendorong kepada insiden yang menakutkan ini berlaku. Siapakah yang menyediakan prasarana untuk mereka melakukan budaya lepak yang tidak tentu arah ini.
Dalam hal ini pihak kerajaan juga banyak perlu dipersalahkan kerana mereka adalah juara menyediakan tempat – tempat maksiat malah begitu mudah mengeluarkan permit dan lesen demi keuntungan tanpa memikirkan aspek pembangunan insan dalam negara.
Maka ibubapa berhak menudingkan jari bahawa pihak kerajaan juga bertanggungjawab membawa generasi ke lembah dosa dan maksiat.

Tiada ulasan: