Senarai Blog Saya

JOM FOLLOW | ...:::: BGM online ::::....

Ahad, 24 Oktober 2010

Kalau pendidikan diambil kira..


Tarap pendidikan Antara calon PAS/PAKATAN RAKYAT dan Calon UMNO/BN sangat jauh berbeza. Calon PAS berkelulusan Ijazah Sarjana Muda Perubatan dan Sarjana Muda Pembedahan manakala calon BN hanya kelulusan SPM.


Biodata Calon PAS:

Nama : Dr.Zulkefli bin Mohamed
Umur : 44 Tahun
Tarikh Lahir : 16hb. Januari, 1966
Nama Isteri : Zainab binti Jalar
Umur : 30 Tahun
Tarikh Lahir : 2hb. Jun, 1980

Kelayakan Akademik :

  • Lulusan Ijazah Sarjana Muda Perubatan & Sarjana Muda Pembedahan Universiti Malaya Kuala Lumpur tahun 1992.


Pengalaman Kerja :

  1. 1992 - Pegawai Perubatan di Hospital Taiping, Perak.
  2. 1993 - Pegawai Perubatan di Hospital Raja Perempuan Zainab II Kota Bharu, Kelantan.
  3. 1994 - Pegawai Perubatan di Klinik Kesihatan Chiku 3, Gua Musang.
  4. 1996 - Membuka Klinik Perubatan sendiri di Chiku 3, Gua Musang.


Kerjaya Politik :

  1. 2003 - 2005: AJK PAS Kawasan Gua Musang & juga sebagai Penyelia DUN Paloh.
  2. 2004: Menjadi Calon PAS Parlimen Gua Musang menentang calon BN Tengku Razaleigh Hamzah dalam PRU-11.
  3. 2005 - 2009: Yang DiPertua PAS Kawasan Gua Musang.
  4. 2005 sehingga sekarang sebagai Penyelia Parlimen Gua Musang.
  5. 2008: Menjadi Calon PAS Parlimen Gua Musang menentang Calon BN Tengku Razaleigh Hamzah dalam PRU-12.
  6. 2009: Timbalan Yang DiPertua PAS Kawasan Gua Musang.
  7. 2010: Pemangku Yang DiPertua PAS Kawasan Gua Musang.


*Mempunyai sejumlah 10 orang adik beradik yang terdiri dari 7 lelaki & 3 perempuan. Dr.Zulkefli adalah anak yang ke-7

Ibu beliau bernama Hajah Ramlah binti Mat Jusoh, berumur 76 tahun manakala bapa beliau pula merupakan bekas ADUN Guchil, Kuala Krai pada tahun 1974-1978 iaitu Allahyarham Haji Mohamad bin Awang.

Allahyarham bapa beliau ketika hayatnya pernah menjadi Setiausaha PAS Kawasan Ulu Kelantan semasa Allahyarham Ustaz Khaidir bin Khatib menjadi Yang DiPertua PAS Ulu Kelantan



Biodata Calon BN

Abdul Aziz Yusuf dilahirkan pada 16 Jun 1961 di Kg. Bertam Baru Gua Musang. Hasil perkongsian hidup dengan isterinya Roshana Hashim, beliau dikurniakan 4 orang anak iaitu 3 orang perempuan dan 1 orang lelaki. Dari segi latarbelakang pendidikan, Abdul Aziz memulakan pendidikan rendahnya di SK Bertam, Gua Musang. Pendidikan menengahnya di SMK Jerantut, Pahang dan kemudian masuk ke aliran teknik SMK Teknik Kuantan. Kelulusan tertinggi beliau adalah Sijil Pelajaran Malaysia.
Beliau kini berkhidmat sebagai Pengurus Pejabat Operasi Kesedar di RPT Sg. Terah. Beliau mendapat tiga anugerah kehormat iaitu, Ahli Kelantan, Seri Mahkota Kelantan dan Pingat Pangkuan Negara.
Dalam parti, beliau kini adalah Setiausaha Bahagian UMNO Gua Musang serta merupakan Ketua Cawangan UMNO RPT Limau Kasturi.


Tiada ulasan: