Senarai Blog Saya

JOM FOLLOW | ...:::: BGM online ::::....

Jumaat, 22 Oktober 2010

Kenyataan Dr Mohd Asri tentang program Rosmah Puaka yang menghina Islam

Kenyataan Dr Mohd Asri Zainul Abidin
Mengenai Islamic Fashion Festival (IFF)

https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEih0tZeY0OA5H9Qp-3j86ffTCEi9Ph9ZhR0bbF8CK2xM5aDP09ds7dvnbGp-AHgjRCY3BWVWlGhkTEdYG3k-6RTbRzisiSMAl6HAGrXBBKlsEK4_rimHyFEXLnY8zpCq2NPHuSl2QNv1z8/s1600/u10.jpg

Saya berada di Qatar ketika ini. Pihak media bertalu-talu menghubungi saya bertanya pendapat tentang hal ini. Maka, saya ingin menyebut secara ringkas beberapa perkara berikut;

1. Berdasarkan apa yang ditonjol, jelas bahawa mengaitkan fesyen-fesyen tersebut dengan Islam adalah satu penghinaan. Sama sekali ia tidak islamik. Penganjur amat salah jika menyangka Islamic design dan Islamic fashion hanya berkaitan dengan penonjolan tulisan yang berunsur Islamik tanpa memahami soal etika dan hukum-hakam syarak.

2. IFF boleh memberikan gambaran salah yang serius mengenai pakaian dalam Islam. Ia juga melambang kecelaruan fikiran mereka yang terlibat.

3. Islam tidak menghalang fesyen untuk wanita, tetapi mesti dengan prinsip dan etika yang tersendiri. Penganjuran fesyen pakaian itu tidak salah, tetapi konsep dan pengisiannya IFF itu salah disebabkan tidak memahami prinsip dan etika dalam hal ini.

4. Mereka yang terlibat hendaklah memohon maaf kepada umat Islam dan mengisytiharkan kepada awam bahawa yang dianjurkan itu bukanlah ‘Islamik’.

5. Bahaya untuk isteri pemimpin utama negara Islam terlibat dengan hal-hal yang seperti ini. Ia akan memberikan mesej Islam yang salah kepada dunia, apatah lagi Malaysia dianggap salah sebuah negara Islam yang penting.

6. Kepimpinan negara akan rosak jika isteri-isteri pemimpin utama ini cuba menonjolkan diri sehingga tidak teliti dan tidak lagi memikir buruk baik sesuatu tindakan. Perbuatan seperti ini akan merosakkan kepimpinan sesebuah negara yang majoritinya muslim.

7. Saya mencadangkan kepada mereka yang berminat menganjurkan pertunjukan ‘Islamic fashion’ mewujudkan penasihat syariah terlebih dahulu. Mereka boleh menjemput ilmuwan yang lebih terbuka dan fleksibel tetapi mengikut prinsip-prinsip umum syarak.

-Dr Mohd Asri Zainul Abidin, Doha, Qatar

2 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Pakatan rakyat yang bangsat kami bagi jawapan sila ke blog http://kedahkekl.blogspot.com/2010/10/tergolek-jawapan-kepada-fitnah-islamic.html

Untuk jawapan kepada pemfitnah yang paling celaka

Tanpa Nama berkata...

Pakatan rakyat yang bangsat kami bagi jawapan sila ke blog http://kedahkekl.blogspot.com/2010/10/tergolek-jawapan-kepada-fitnah-islamic.html

Untuk jawapan kepada pemfitnah yang paling celaka