Senarai Blog Saya

JOM FOLLOW | ...:::: BGM online ::::....

Isnin, 25 Oktober 2010

3 Di Batu Sapi, 2 Di Galas

Serah Borang: 3 Di Batu Sapi, 2 Di Galas

Pilihan raya kecil Parlimen Batu Sapi menyaksikan tiga calon sudah menyerahkan borang pencalonan mereka seawal jam 9 pagi tadi, manakala Dewan Undangan Negeri (DUN) Galas kelihatan dua calon iaitu masing-masing dari UMNO dan PAS sudah memasuki dewan pusat penamaan calon.

Di pusat penamaan calon Dewan Masyarakat Sandakan bagi Parlimen Batu Sapi, proses penyerahan borang pencalonan didahului Pengerusi Parti Maju Sabah (SAPP), Datuk Yong Teck Lee, 52, diikuti Datin Linda Tsen, 54, dari Parti Bersatu Sabah (PBS) dan Ansari Abdullah, 56 (PKR).

Sementara itu, bagi DUN Galas, Setiausaha UMNO Bahagian Gua Musang, Abdul Aziz Yusoff, 47 sudah menyerahkan borang pencalonannya dan diikuti kira-kira jam 9.30 pagi Dr Zulkefli Mohamad, 44, yang juga pemangku Yang Dipertua PAS Kawasan Gua Musang memasuki Pusat Pencalonan Pejabat Tanah dan Jajahan Gua Musang.

Penyerahan borang calon hanya akan diterima sehingga jam 10 pagi sebelum proses itu ditutup. -BH

Dari Malaysiakini/Pelbagai:

Proses penamaan bermula jam 9 pagi bagi pilihan raya kecil parlimen Batu Sapi di Sabah dan DUN Galas di Kelantan.

8.00am - Di Batu Sapi, lalulintas sesak di sekitar dewan masyarakat Sandakan, yang menjadi pusat penamaan calon kerana ia sebelah laluan jalan ditutup.

Penyokong BN yang membawa bendera berhimpun di depan dewan. Tempat penyokong BN berhimpun ialah di Padang Besar Sandakan, kira-kira 500 meter dari pusat penamaan calon.

Di Galas, lalulintas lancar. Cuaca juga baik. Ratusan penyokong Pakatan Rakyat berhimpun di depan Masjid Tengku Faiz Petra, yang terletak tidak jatuh dari pusat penamaan calon.

Perarakan ke pusat penamaan calon akan bermula selepas solat hajat.

9.02am: Pusat penamaan calon di Batu Sapi dibuka dengan pegawai Suruhanjaya Pilihan Raya bersedia menerima kertas pencalonan daripada mereka yang berhasrat bertanding.

9.06am: Calon PKR Ansari Abdullah adalah calon pertama yang tiba di pusat penamaan calonan untuk menyerahkan borang. Sambil tersenyum, beliau melambai kepada penyokongnya sebelum menuju ke kaunter pencalonan.

Seminit kemudian, ketua SAPP, Datuk Yong Teck Lee pula memasuki dewan untuk menyerahkan borangnya.

9.10am: Calon PBS yang mewakili BN Linda Tsen menyerahkan borang pencalonannya. Semua ketiga-tiga calon utama kemudiannya bersalaman.

9.11am: Di Galas, penyokong Pakatan yang dianggarkan kira-kira 1,000 orang mula berarak dari masjid dengan diketuai oleh naib presiden PAS, datuk Mahfuz Omar yang diiringi oleh pemimpin Pakatan yang lain.

Sebelum itu, diketuai oleh Mursyidul Am, Datuk Nik Aziz Nik Mat, mereka menunaikan solat hajat di masjid berkenaan.

Kehadiran mereka disahut dengan takbir oleh penyokong di sepanjang jalan berkenaan menuju ke pusat penamaan calon.

9.19am: Penyokong Pakatan di Galas dihalang oleh sekatan, namun mereka terus berselawat dan melaungkan takbir.

9.22am: Di Batu Sapi, semua tiga calon utama - Ansari Abdullah (PKR), Yong Teck Lee (SAPP) dan Linda Tsen (BN-PBS) - telah mengemukakan borang masing-masing dan menikmati minuman ringan. Masih belum ada calon Bebas yang tampil mengemukakan borang pencalonan meskipun sebelum ini SPR melaporkan lebih 27 borang pencalonan sudah dibeli.

9.30am:Di Galas Calon PAS, Dr Zulkefli Mohamad masuk ke pusat penamaan calon diiringi Presiden PAS, Datuk Seri Abdul Hadi Awang, Timbalan Presiden PAS, Nasharuddin Mat Isa, dan Naib Presiden PAS, Salahuddin Ayub.

9.39am: Penyokong PAS dan beberapa pemimpin Pakatan cuba memasuki dewan penamaan calon, tetapi polis hanya membenarkan mereka dengan pas untuk berbuat demikian. Antara merea mereka tidak dibenarkan masuk adalah ahli parlimen Shah Alam, Khalid Samad.

9.44am: Menteri Besar Selangor, Tan Sri Khalid Ibrahim keluar dari kawasan VIP dan membuat ucapan ringkas kepada penyokong Pakatan. Beliau menggesa mereka bekerja keras bagi memastikan kemenangan calon Pakatan pada 4 November ini.

9.48am: Di Batu Sapi, keadaan lebih tenteram di luar pusat penamaan calon. Penyokong dan pemimpin ketiga-tiga parti yang bertanding bergaul dengan satu sama lain tanpa sebarang ketegangan.

10.00am:Pegawai pilihan raya SPR di Batu Sapi memaklumkan bahawa tempoh penamaan calon telah berakhir.

Hanya tiga calon mengemukakan borang mereka. Tempoh masa 10 hingga 11 pagi adalah waktu untuk mereka membuat bantahan, jika ada.

Di Galas, pegawai pilihan raya juga membuat pengumuman yang sama. Katanya, hanya dua calon yang telah mengemukakan borang mereka.

Sekalipun sebelum ini SPR melaporkan lebih dua puloh borang pencalonan dijual untuk setiap satu PRK, namun berdasarkan kepada maklumat pencalonan di kedua-dua PRK, hanya 3 calon di Batu Sapi dan 2 calon di Galas menyerahkan borang masing-masing. Kedua-dua mereka ialah calon BN Abdul Aziz Yusoff dan Dr Zulkefli Mohamad dari PAS, yang telah pun diumumkan sebelum ini.

Tiada calon-calon Bebas kali ini menyerahkan borangnya.

10.00am -11.00am Waktu ini ialah waktu bantahan. Bantahan boleh dilakukan oleh mana-mana calon terhadap lawannya seandai adanya kesilapan dilakukan oleh calon berkenaan di atas kertas pencalonannya.

Seandainya tiada bantahan diterima, atau ada bantahan tetapi ditolak oleh SPR, maka SPR akan mengumumkan pegesahan calon-calon yang bertanding di dalam pilihanraya-pilihanraya kecil ini pada jam 11.00 pagi nanti.

10.05 am: Borang penamaan mula dipamer untuk bantahan.

Hanya dua borang diterima SPR iaitu dari PAS, Dr Zulkefli Mohamed dan BN, Ab Aziz yusoff.

Zulkefli dicadang oleh mohamed Noor awang Hamat dan disokong Abdullah Hussein.

Manakala Ab Aziz dicadang Mohd Azmi Mahnood dan disokong Chong Kam Siong.

10.57 am Masa bantahan hampir tamat. Pengarah SPR bagi kedua-dua PRK akan mengumumkan calon-calon bertanding sebentar lagi

11.00 am Tamat masa bantahan. Menunggu pengumuman calon-calon bertanding, samada ada atau tidak kertas pencalonan yang ditolak di mana-mana PRK, Batu Sapi atau Galas. Mudah-mudahan kertas pencalon calon Pakatan Rakyat sah dan diisytihar sah untuk bertanding.

10.07 am: Rais Yatim setuju RTM bagi laluan 15 minit kepada pakatan rakyat dalam siaran mereka seperti diminta oleh Presiden PAS.

Dia berkata demikian sewaktu berkunjung ke khemah Pakatan dan berbual dengan presiden.

"Kita boleh bagi, asalkan program yang memberi kebaikan utk rakyat.

"In fact bagi tau masa dan program kat mana," katanya.

10.10am: Di Batu Sapi, penyokong ketiga-tiga parti memulakan kempen dengan melaungkan slogan dan kata-kata semangat masing-masing.

Yang paling lantang adalah, penyokong Pakatan dengan jeritan "Batu Sapi, kita tawan" dan "Reformasi", menenggelamkan teraiakan oleh pihak BN, yang kebanyakannya mereka terdiri daripada ahli Puteri Umno.

Penyokong SAPP pula dilihat kurang memberi reaksi dalam 'perang mulut' itu dan lebih berminat mengibarkan bendera parti sahaja.

10.14am: Di Galas, ahli parlimen Shah Alam, Khalid Samad membuat ucapan ringkas dengan laungan takbir oleh penyokong Pakatan. BN pula membalas dengan paluan gendang mereka.

Membuat ucapan politik serta membawa peralatan muzik adalah antara perkara yang dilarang semasa penamaan calon oleh SPR.

Polis kemudiannya mengarahkan Khalid berhenti membuat ucapan kerana tempoh berkempen belum bermula. Beliau mematuhi arahan berkenaan, namun paluan gendang daripada BN dibiarkan terus bergema.

10.31am: Seorang komander Pasukan Gerak Am yang berpakaian tentera memeriksa kedua-dua sekatan yang didirikan oleh PAS dan juga Umno.

Beliau disindir oleh penyokong PAS yang memberikan tepukan dan berkata "Datuk jadi calon!" dan " Baju dah hijau tu" sambil disambut dengan gelak ketawa oleh mereka yang hadir.

Bagaimanapun bahang matahari yang berterusan akhirnya menyaksikan penyokong PAS mula keletihan dan berehat seketika. Paluan gendang BN juga mula lesu sebelum berhenti seketika juga.

Zon penampan 180m yang didirikan bagi mengelakkan kedua-dua parti itu daripada bercampur berjaya mengurangkan ketegangan. Ia berjaya penyokong kedua-dua pihak mengejek satu sama lain yang mungkin boleh mencetuskan perkara yang tidak diingini.

Gambar berikut ehsan harakahdaily









Tiada ulasan: