Senarai Blog Saya

JOM FOLLOW | ...:::: BGM online ::::....

Isnin, 18 Oktober 2010

Dato' Seri dan Tiang Seri




Membaca doa sebelum memulakan upacara meletakkan ancak ke tiang seri salah sebuah rumah Projek Infra Bina Upaya (IBU)-Kampung Guar, Manong


DS Zambry memulakan upacara khurafat tersebut


Merenjis-renjis ancak ke tapak untuk dinaikkan tiang seri







oleh: Khalil Samad

Kali ini teman nak bawa satu tajuk yang bertajuk iaitu SERI.
Bertuahnya manusia yang bernama SERI, walaupun tiada makna dalam Islam tetapi bagi orang melayu mengambarkan sesuatu yang indah.
Semua orang inginkan wajah yang berSERI – SERI, cuma yang manusia lupa ialah janji – janji Allah untuk menyerikan kuburnya di akhirat nanti. Mereka bukan lupa tetapi buat - buat lupa. Kita macam bekas seorang menteri besar di Selangor, sanggup menyeri – yerikan wajahnya dengan kos yang tinggi untuk SERIkan wajah supaya nampak anggun walaupun kulitnya dimakan usianya.
Teman yakin walaupun tidak berSERI – SERI dikacamata manusia, tetapi berSERI – SERI disisi Allah Swt. Teman lawa tak de tapi SERInya ada.
Bagi teman perkara yang baik, indah berSERI - SERI itu itu tidak perlu kata – kata indah, walaupun tidak diucapkan namun ianya tetap indah dan berSERI – SERI..
Seri ini biasanya dikaitkan dengan suasana yang baik dan mengembirakan sahaja.
Kebiasaanya dalam mana – mana kad jemputan orang kahwin….kita dapati bahasa standard tertulis dibawah kad tersebut ` semoga dengan kehadiran dato` datin, tuan puan akan bertambah SERInya majlis tersebut. Ada makna tu....selain datang ke majlis tersebut sebaik - baiknya bawalah hadiah barulah bertambah - tambah SERInya.
Bagi pengampu dasar dan aspirasi BN pula….majlis itu tiada SERI tanpa tepukan gemuruh pengampu pemimpin, walaupun pemimpin baru menyebut ` saya cadangkan…maka semua yang hadir dalam majlis tersebut bertepuk tangan menyokong tanpa mendengar habis cadangan tersebut….maka majlis mereka bertambah SERI dengan kaki – kaki kipas projek tertentu.
Begitu juga didalam pembentangan bajet 2010 baru – baru, turut diSERIkan dengan imbuhan yang banyak kepada projek – projek mega seperti pusat membelah belah di rantau asia ini, peruntukkan yang tinggi untuk PERMATA yang diilhamkan oleh isterinya yang seolah – olah impian isterinya adalah insprasi bajet untuknya kerana kesukaan isterinya itu yang montok diperutnya dan sama ` level `dengan payu daranya, tapi wajah tetap berSERI – SERI dengan tempikan kosmatik mahalnya.
Semua orang memang ramai yang sukakan kuih yang bernama SERI muka, tapi bukan semua bisa membuatkan kuih tradisional ini….pendekata kalau pembuat tidak berSERI – SERI maka pembikinan kuih ini mempergaruhi bentuk dan rasanya. Seperti pembuat ` tapai ` seseorang mestilah sentiasa ceria dan bermajah manis kerana mutu tapai itu bermula dari syaksiah pembuatnya. Itu kata – kata dan nukilan orang tua – tua.
Bagi peminat fanatik Manchester United macam teman ini pula….mereka kelihatan sudah ` frust ` dengan keputusan SERI sejak beberapa perlawanan ini sehingga menyebabkan Manchester City lebih gah dipersada EPL bolasepak Inggeris ini. Jika masih SERI boleh menyebabkan mereka seperti musim lalu terus mencari sentuhan untuk menamatkan musim yang akhirnya bertungkus lumus mencapari kemenangan, tapi akhirnya pasukan Chelsea menjadi juara hanya berbekal kelebihan satu mata daripada MU.
Orang Melayu kebanyakannya begitu mengambil berat dalam perkara-perkara yang berhubung dengan adat istiadat, sehingga ada pepatah Melayu yang menyatakan " Biar Mati Anak Jangan Mati Adat ". Pepatah ini menunjukkan betapa kuat dan kukuhnya pegangan orang-orang Melayu tentang adat istiadat mereka.
Persoalannya golongan manakah yang
mengada dan memperkenalkan adat istiadat dan perkara khurafat tersebut dan sejak bilakah mulanya adat istiadat dan perkara khurafat itu telah bertapak dalam masyarakat Melayu ?

Persoalan yang lebih besar dan penting ialah adakah adat-istiadat yang diamalkan oleh orang-orang Melayu itu bertepatan dan selari dengan Hukum Syarak atau bertentangan sama sekali dengan Hukum Syarak?


Amalan Khurafat ialah perbuatan atau perkara-perkara yang menyalahi hukum syarak yang masih terdapat dalam aktiviti masyarakat Melayu moden sehingga ke hari ini. Kepercayaan yang telah kuat bertapak dan berakar umbi dalam masyarakat Melayu itu seolah-olah telah menjadi satu pegangan atau tradisi yang mesti dilakukan dalm majlis-majlis atau perayaan tertentu.
Diantara sifat khurafat yang masih bertapak dihati masyarakat ialah jampi serapah dan pada tiang SERI rumah ataupun bangunan.

Antara Syarat dan adat Istiadat yang mesti di buat untuk mendirikan rumah baru ialah seperti mengantungkan buah kelapa muda di tiang SERI rumah, menanam tahi besi / emas / perak / tembaga pada setiap tiang SERI rumah dan menepung tawar sebagai upacara memulih rumah tersebut.


Acara-acara tersebut akan dilakukan oleh Bomoh, kononnya untuk
mengelakkan daripada di ganggu oleh jin dan syaitan dan untuk mendapatkan kesejahteraan dan keselamatan kepada semua penghuni rumah tersebut. Sebenarnya upacara tersebut tidak lebih daripada upacara menjamu jin dan tidak ada kena mengena dengan keselamatan dan kesejahteraan penghuni rumah itu.

Isu ini tuan / tuan dan puan / puan mestilah merujuk kepada Tan SERI Mufti PERAK, Kalau dia kata harus makan jawapannya haruslah hukumnya, tapi yang semua orang tahu banyak harus daripada makruh, haram dan sebagainya….kerana dengan harusnya itu menyebabkan kerajaan rakyat dirampas oleh kerajaan 3 katak di Perak ini.
Teman ini bukan apa melihat yang bertitle Dato SERI ke....Tan SERI ke....semuanya berSERI- SERI bila dikalungkan pingat gembira berSERI - SERI.

Tiada ulasan: