Senarai Blog Saya

JOM FOLLOW | ...:::: BGM online ::::....

Jumaat, 19 Mac 2010

Tidak bertamadun- TG Nik Aziz


http://pinkturtle2.files.wordpress.com/2009/07/nik-aziz8.jpg

KOTA BHARU - Mursyidul Am Pas Datuk TG Nik Abdul Aziz Nik Mat menyelar tindakan sesetengah pemimpin politik yang mendedahkan keburukan pemimpin lain di khalayak umum apabila bertindak keluar parti.

Menurutnya, pemimpin yang beretika seharusnya menggunakan pendekatan yang lebih rasional seperti menggunakan saluran dalaman seperti mengemukakan sidang tergempar bagi melantik pemimpin baru.

“Ini cara tidak tamadun, rasa bangga dapat melakukan perkara itu, kata (Datuk Seri) Anwar topeng, orang yang tolak Islam dan ambil kebangsaan itu adalah topeng, kenapa sebut nama Anwar saja, ini memalukan kita (orang Melayu),” katanya ketika ditemui selepas menyampaikan kuliah Jumaatnya di sini semalam.

Nik Aziz berkata demikian sebagai mengulas tindakan Anggota Parlimen Bayan Baru, Datuk Seri Zahrain Mohamed Hashim yang mendedahkan kepincangan dalam Parti Pakatan Rakyat (PKR), membabitkan Penasihat PKR, Datuk Seri Anwar Ibrahim, apabila keluar dari parti itu dan menjadi wakil rakyat bebas.

Zahrain turut berkata, Anwar adalah topeng raksasa sehingga mampu memperdayakan ahlinya supaya melupakan kata-katanya yang pernah menggelar Nik Aziz sebagai ulama terompah.

:Terbaru, Zahrain mendedahkan nama lapan Ahli Parlimen yang disebut-sebut akan melompat parti ke PKR bagi menjayakan rancangan pembangkang untuk mengambil alih kerajaan pusat pada 16 September 2008.

Dalam masa sama, Menteri Besar Kelantan itu berkata, masyarakat dan parti bukan Melayu kini sedang memerhati cara orang Melayu berpolitik yang jelas tidak menunjukkan etika yang betul.

Beliau mahu rakyat mencontohi cara berpolitik pemimpin MCA kerana mereka memilih dan menjatuhkan seseorang pemimpin melalui pemilihan di peringkat dalaman parti.

“Orang Cina tengah perhatikan dunia politik orang Melayu, mereka (MCA) juga bermasalah, bertengkar dengan dua bekas presiden, tapi tak da apa (yang bermasalah),” katanya.

Dalam pada itu Nik Aziz dalam ceramahnya menyeru rakyat Kelantan beramai-ramai menyertai perarakan di Terengganu hari ini anjuran badan bukan kerajaan (NGO) bagi menyerahkan memorandum tuntutan royalti minyak kepada Yang di-Pertuan Agong, Tuanku Mizan Zainal Abidin.

Menurutnya, beliau tidak menyertai rombongan tersebut kerana mempunyai urusan lain dan menyerahkan kepada Pengerusi Jawatankuasa Perancangan Ekonomi, Kewangan dan Kebajikan Negeri, Datuk Husam Musa untuk mengetuai perarakan tersebut.

1 ulasan:

DAKWAH YEOP berkata...

Allah membantu insan2 yang dizalimi insyallah,,,