Senarai Blog Saya

JOM FOLLOW | ...:::: BGM online ::::....

Khamis, 21 April 2011

Umno-APCO Cabul Perjanjian Persekutuan Malaysia!!


Kerajaan negeri Kelantan membawa tuntutan royalti minyak ke mahkamah bukan atas dasar mencabar kerajaan pusat sebaliknya untuk memperjuangkan hak dan kepentingan rakyat negeri itu semata-mata.

Walaupun berhadapan dengan risiko campur tangan kerajaan pusat, rakyat dapat melihat kesungguhan kerajaan negeri, menurut ahli parlimen Kubang Kerian, Salahuddin Ayub yang tidak akan mengalah dalam isu ini.

"(Kami) berusaha mendapatkan hak royalti bagi kepentingan rakyat negeri Kelantan, soal menang atau kalah itu bagi saya mudah untuk difahami oleh rakyat dalam pengalaman bagaimana kita membawa kes-kes sebegini (di mana) seringkali (ia) diganggu dengan campur tangan oleh kerajaan pusat," kata Salahuddin kepada Tv Selangor.

Kelantan hari ini mengemukakan dua permohonan kepada Mahkamah Rayuan berhubung samannya terhadap Petronas.

Permohonan pertama membabitkan keputusan Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur membenarkan kerajaan pusat menjadi pencelah dan defendan kedua dalam saman kerajaan Kelantan kepada Petronas.

Manakala permohonan kedua supaya mahkamah mengeluarkan perintah supaya tuntutan royalti minyak dipindahkan semula dari bahagian sivil ke bahagian dagang.

Menurut Salahuddin yang juga naib presiden PAS, perjuangan kerajaan negeri dalam mendapatkan hak royalti minyak yang dinafikan oleh Petronas selama ini selari dengan kehendak rakyat.

"Tapi apa yang penting adalah kita menunjukkan kesungguhan kita, kita memberikan sepenuhnya usaha-usaha kita yang kita rasakan sebagai satu tanggungjawab memenuhi mandat rakyat demi memperjuangkan hak kita," ujar Salahuddin.

Justeru menurut Salahuddin, tidak mustahil kerajaan pusat akan terus berusaha untuk membantutkan usaha kerajaan negeri memenangi kes saman berkenaan.

"Bagi saya mereka (kerajaan pusat) akan pergi lebih jauh untuk terus menggagalkan sama sekali usaha kerajaan negeri Kelantan ini. Sudah pasti mereka tidak mahu kemenangan berpihak kepada kerajaan Kelantan,"tambahnya lagi.

Jelas Salahuddin lagi, jika kemenangan berpihak kepada Kelantan, ia akan menjadi ancaman besar kepada kerajaan pusat kerana wang royalti itu nanti akan digunakan untuk progrma-program kebajikan rakyat Kelantan.

Kerajaan negeri Kelantan menyaman Petronas atas dakwaan telah melanggar kontrak berhubung pembayaran wang tunai yang patut dibayar kepada kerajaan negeri itu berhubung pendapatan minyak.

Saman berkenaan difailkan pada 30 Ogos tahun lalu.

1 ulasan:

hussin berkata...

musim kempen sudah bermula.

http://muslimeen-united.blogspot.com/2011/04/royalti-minyak-umno-apco-cabul.html