Senarai Blog Saya

JOM FOLLOW | ...:::: BGM online ::::....

Jumaat, 29 April 2011

Syarat nak bersumpah pun tak cukup, Lagi mahu bersumpah ke???

muka dah la macam penyamun... muka tak bolEh percaya.. kalau yang menuduh Anwar tu alim macam ulama-ulama terkernal seperti Syeikh Yusuf Al-Qardawi baru la aku dan orang percaya.. Ni muka penyangak...

sudah-sudah la.. Sumpah bukan perkara main-main. Lagi banyak anda kenakan Anwar lagi bengang rakyat kat UMNO/UPCO!!!

http://media1-cdn.malaysiakini.com/360/b13650b4cc6b45c7df9effa588ea6eaf.jpg

“Mereka (orang-orang munafik) menjadikan sumpahnya (atau akuannya) sebagai perisai (untuk menyelamatkan dirinya dan harta bendanya daripada dibunuh atau dirampas), lalu mereka menghalang (dirinya dan orang lain) dari menurut jalan Allah. Sesungguhnya amatlah buruk apa yang mereka telah kerjakan. “(Al-Munafiqun: 2).


Syarat-Syarat Mubahalah

(Disusun oleh al-Syeikh Ibrahim bin Soleh al-Humaidhi (Kuliah Syariah dan Usul al-Din di al-Qasim) dalam tulisannya bertajuk Hakikat Mubahalah menyebut 5 syarat yang perlu dipenuhi sebelum sesuatu mubahalah dilaksanakan.)
1. Mengikhlaskan niat kerana Allah S.W.T. tidak boleh tujuan mubahalah ini dilakukan kerana hendakkan kemenangan dan memuaskan hawa nafsu. Sebaliknya ia dilakukan bagi tujuan menegakkan kebenaran, membela orang yang berada di atas kebenaran, menzahirkan kebenaran dan berdakwah kepada Allah.

2. Berilmu. Mubahalah hendaklah dilakukan setelah adanya penjelasan dan dailog.

3. Orang yang menuntut Mubahalah itu terdiri dari orang soleh dan takwa.

4. Dilakukan selepas tertegaknya hujjah dan menzahirkan kebenaran dengan bukti-bukti yang jelas.

5. Mubahalah itu dilakukan dalam perkara yang penting dari urusan agama, diharapkan dengan terlaksananya mubahalah tersebut terhasilnya maslahah kepada Islam dan Umat Islam, atau bagi menolak mafsadah.


4 ulasan:

tungkaran hati.blogspot berkata...

Saya masih mengharapkan perjuangan PAS seperti dahulu, perjuangan yang jelas untuk diperjuangkan...tetapi kini setelah Nik Aziz menjadi penentu, dasar perjuangan PAS telah tersasar jauh....!
Berdirilah PAS dengan bermaruah tanpa PKR dan DAP terutamanya, janganlah diperbodohkan oleh mereka...! kembalilah pada perjuangan asal semoga kita rakyat Malaysia dapat keberkatan daripada perjuangan PAS.
Kembalilah kepada perjuangan asal....sebuah negara Islam yang berdaulat!

Tanpa Nama berkata...

this three guys are muslim ? I thought they are jews

udang galah berkata...

Nama jer melayu.... Islam nyer idak ler sangat... buat malu orang Melayu baragama Islam jer dema nie.... lantak ler dema nak bersumpah...nak aku percaya....sampai mati pun aku idak percaya...

Tanpa Nama berkata...

tungkaran hati ni nampak mcm nak masuk daun cara BN aje.betui ke ni jangan2 ejen AMNOPORNO ni dok menyamar,pura2 simpati kunun.