Senarai Blog Saya

JOM FOLLOW | ...:::: BGM online ::::....

Selasa, 12 April 2011

Jom Ubah Sarawak : Pengabaian nasib Peniaga Kecil oleh Kerajaan Barisan Nasional di Kota Samarahan.Sarawak

oleh Dato' Paduka Husam Musa


Tajong Bundong, Muara Tuang.Kota Samarahan, Sarawak

"Dan tuntutlah dengan harta kekayaan yang telah dikurniakan Allah kepadamu akan pahala dan kebahagiaan hari akhirat dan janganlah engkau melupakan bahagianmu (keperluan dan bekalanmu) dari dunia; dan berbuat baiklah (kepada hamba-hamba Allah) sebagaimana Allah berbuat baik kepadamu (dengan pemberian nikmatNya yang melimpah-limpah); dan janganlah engkau melakukan kerosakan di muka bumi; sesungguhnya Allah tidak suka kepada orang-orang yang berbuat kerosakan ".

Surah Al-Qasas, ayat 77

Photobucket

Photobucket

Photobucket

Photobucket

Photobucket

Photobucket

Photobucket

Kota Samarahan, Sarawak . 11 April - AJK PAS Pusat, YB Dato Haji Husam Musa turut turun ke medan perang untuk menggempur Barisan Nasional dalam pilihanraya negeri Sarawak.YB Husam turut serta di dalam program mendekati rakyat,mendengar aduan masalah rakyat serta pencerahan maklumat kepada rakyat bersama calon PAS N15 DUN Muara Tuang, Puan Noraini bt Hamzah dan jentera PAS Negeri Perak di kawasan jeti Kota Samarahan.Sarawak.


Lawatan muhibbah jentera PAS DUN Muara Tuang di kawasan jeti Kota Samarahan mendapati para penjual ikan dan sayur-sayuran yang terdiri dari kaum melayu pribumi Sarawak ini masih berniaga dalam keadaan daif dengan gerai kayu yang uzur, berbumbungkan kain kanvas dan zink, sistem perparitan dan pengairan yang tidak sempurna.Para peniaga di kawasan jeti Kota Samarahan ini mengadu kepada YB Dato Haji Husam bahawa tempat mereka berniaga secara kecil-kecilan ini tiada kemudahan infrastruktur yang sempurna untuk mereka berniaga dengan selesa.

YB Husam amat sedih dan kecewa dengan pengabaian kemajuan rakyat oleh kerajaan pusat dan kerajaan negeri sarawak, Barisan Nasional khasnya para peniaga kecil di Kota Samarahan ini.
Walaupun Kota Samarahan maju dengan wujudnya UITM, Unimas, IPG Kota Samarahan, kawasan-kawasan komersial tetapi ketidak adilan sosial dan ketidakseimbangan ekonomi di antara penduduk kampung dengan kawasan yang lebih membangun amatlah ketara.



Inikah hasil pemerintahan kerajaan Barisan Nasional yang diketuai oleh Ketua Menteri Pehin Seri Abdul Taib Mahmud selepas 30 tahun.Negeri Sarawak bukankah kaya dengan sumber alam dan tanah yang subur yang sudah diterokai seperti petroleum dan gas, kayu balak, emas, besi dan bahan mineral serta projek ladang kelapa sawit mega oleh kerajaan Barisan Nasional di Sarawak.


Bukanlah niat untuk menghina rakyat Sarawak, tetapi sebagai satu contoh perbandingan, iaitu Bazar Tok Guru yang dibina oleh kerajaan Negeri Kelantan adalah satu simbol keadilan oleh kerajaan Pakatan Rakyat /PAS untuk menjamin kebajikan dan kesejahteraan rakyat tanpa mengira agama, bangsa dan ideologi politik.Pasar Siti Khadijah, Pasar Wakaf Che Yeh, Bazar Tok Guru, Pasar Ikan Tok Bali, Pasar Ikan Kuala Besar, pasar-pasar di seluruh Kelantan diurus dengan baik oleh PBT-PBT Tempatan yang bekerjasama dengan kerajaan negeri Kelantan.


Rakyat Sarawak yang rata-ratanya sudah cerdik dan berilmu boleh menilai akan prestasi kerajaan Barisan Nasional untuk terus memerintah negeri Sarawak dan seluruh Malaysia amnya.
Kemenangan Parti-parti Pakatan Rakyat dalam pilihanraya negeri Sarawak adalah penting untuk mengubah pemerintahan di putrajaya.Semoga rakyat Sarawak dan seluruh Malaysia amnya tidak akan terus dizalimi oleh mereka-mereka berkenaaan.


YB Husam berharap Rakyat Sarawak dapat mengundi calon dari parti-parti Pakatan Rakyat iaitu PAS, PKR dan DAP untuk terus membela nasib mereka di dalam DUN Sarawak dan seterusnya mengubah pentadbiran kerajaan negeri Sarawak.Rakyat Sarawak disarankan agar mengundi parti politik yang tidak membohongi serta menzalimi mereka.

5 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

SERAMAI 300 peniaga Pasar Lama Arked Majlis Perbandaran Kota Baharu (MPKB) semalam mengadakan solat hajat di perkarangan pasar berkenaan di Kota Bharu. Solat hajat diadakan selepas peniaga menghadapi jalan buntu dalam kemelut dengan kerajaan negeri mengenai perpindahan ke tapak baru Bazar Tok Guru. - Foto Bernama
KOTA BHARU: Lebih 300 peniaga Arked Lama Majlis Perbandaran Kota Bharu (MPKB) dekat sini pulang kecewa, apabila Menteri Besar, Datuk Nik Aziz Nik Mat, yang diharap mampu menyelesaikan kemelut berkaitan Bazar Tok Guru, tidak hadir pada sesi pertemuan antara peniaga dan pemimpin negeri, semalam.

Pengerusi Persatuan Peniaga Pasar Lama Arked MPKB, Ab Salim Ahmad, berkata tindakan kerajaan negeri itu membuktikan mereka terutama Nik Aziz sudah menutup pintu perbincangan bagi menyelesaikan masalah peniaga terbabit. Katanya, peniaga menagih janji dibuat Nik Aziz sebelum pilihan raya umum lalu, yang menjanjikan tempat berniaga selesa dan minta ia ditunaikan kerana janji itu keluar dari mulut seorang yang dianggap sebagai alim ulama serta dihormati masyarakat. “Persatuan sudah menghantar surat kepada Nik Aziz serta Exco kanannya supaya hadir ke Bazar Tok Guru hari ini bagi mengadakan pertemuan selain melihat sendiri keadaan ruang niaga di bazar berkenaan.

“Namun kami terasa amat kecewa, apabila Nik Aziz serta wakil kerajaan negeri tidak hadir, sekali gus membuktikan mereka sudah menutup pintu perbincangan bagi menyelesaikan kemelut bazar ini. Hanya Jabatan Bomba dan Penyelamat negeri yang hadir.

“Keadaan ini membuktikan kerajaan negeri sudah menganaktirikan kami selain membuka sikap sebenar mereka iaitu susah untuk mengadakan perbincangan," katanya di sini, semalam.

Kemelut peniaga ini bermula apabila Bazar Tok Guru yang akan menempatkan mereka berniaga, tidak memenuhi spesifikasi sebagaimana yang dijanjikan, dengan ruang niaga yang sempit serta dijual pada harga tinggi.
Sementara itu, Pengarah Jabatan Bomba dan Penyelamat negeri, Azmi Othman, berkata hasil siasatan didapati Bazar Tok Guru selamat untuk diduduki mengikut spesifikasi keselamatan kebakaran.

Katanya, laluan yang disediakan bagi membolehkan tugasan menyelamat sekiranya berlaku kebakaran serta kemudahan alat memadam kebakaran memenuhi Undang-Undang Kecil Bangunan Seragam 1984.

Tanpa Nama berkata...

Demo ingat di kelate ada masalah koh?

Cermin negeri demo dulu...

kUME disebere laute napok
Gajoh dok kat mato sdiri tok napok!!

nate gilo puak2 ni!

Tanpa Nama berkata...

Memalukan!
Puak PAS habis modal politik!

Sebenarnya mereka ini yanh tak nak berniaga di tempat yg telah disediakan oleh Pejabat Daerah Kota Samarahan...jangan nak salahkan kerajaan pula...sama dengan apa yang berlaku kat Bazar Tok Guru!

Puak2 ni sepesis manuasi DEGIL!

PAS CERMIN DIRI DULU...

Hamdan Rukun berkata...

WAH ! HUSAM MUSA DAH MAIN WAYANG. NAK BERTANDING AJK JER ! TAK PERCAYA AKU.
LADANG KAMBING APA KHABAR ?

4 JUTA APA CERITA ?

Tanpa Nama berkata...

balik rumah la!!!!!! Mangkok ayun Pas.Menipu je!!!!