Senarai Blog Saya

JOM FOLLOW | ...:::: BGM online ::::....

Ahad, 4 April 2010

Hak sama rata sampai bila? - Karpal



GEORGETOWN - Ahli Parlimen Bukit Gelugor, Karpal Singh ingin tahu daripada Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak, bila warganegara Malaysia boleh mendapat hak seperti orang Melayu, berdasarkan konsep 1 Malaysia.

Menurutnya, konsep satu Malaysia perlu diimplikasikan dengan kuantiti tanpa sebarang diskriminasi kaum.

“Pertanyaan ini bukan bermakna kita mempersoalkan hak istimewa orang Melayu atau berniat menghapuskannya,” katanya dalam sidang media di Air Itam, semalam.

Karpal berkata, walaupun Najib melaung-laungkan slogan 1 Malaysia, namun terdapat kekeliruan.

"Bagaimana Najib sendiri bersetuju dengan kenyataan timbalannya, Tan Sri Muhyiddin Yassin, yang mengakui beliau (Muhyiddin) adalah ‘Malay first, Malaysian second’. :

:“Ini jelas menunjukkan, ia bercanggah dengan konsep gagasan 1Malaysia yang disarankan beliau sendiri. Bagaimana kenyataan itu diterima dan disokong beliau seperti yang dinyatakan dalam akhbar hari ini?.

“Jika soal perkauman seperti Melayu dulu, Cina dulu dan India dulu berterusan, perkara ini akan menimbulkan pergolakan sehingga boleh menjejaskan perpaduan.

"Kemudian, konsep 1Malaysia tidak akan membawa makna sebenar dalam perlaksanaan oleh Perdana Menteri yang berhasrat menyatupadukan semua kaum di bawah satu bumbung,” katanya.

Dalam perkembangan lain, Karpal ingin tahu bagaimana Najib, yang mengamalkan slogan Kredibiliti, Integriti dan Akauntabiliti, menerima seorang Presiden MCA seperti Datuk Seri Dr Chua Soi Lek.

“Adakah, Dr Chua mempunyai kredibiliti dan integriti untuk memegang jawatan yang mempunyai kuasa dalam menentukan siapakah dari parti MCA perlu jadi menteri," katanya.

Karpal menggesa Kerajaan Pusat mencontohi Kerajaan Pakatan Rakyat dalam usaha memberi wang sumbangan RM100 kepada warga emas daripada hasil penjimatannya.

SINAR HARIAN

Tiada ulasan: