Senarai Blog Saya

JOM FOLLOW | ...:::: BGM online ::::....

Isnin, 26 April 2010

Catatan 25 April 2010 Di Ulu Selangor

Oleh Azizi Abdullah

Berkampung di Kuala Kubu Baru, menziarahi Batangkali, meninjau ke Kelompang, terkejar-kejar ke Felda Gedangsa dan lain-lain, terlajak ke Ulu Yam untuk mengikuti perkembangan pilihanraya Ulu Selangor sangat memenatkan.

Masjid Kuala Kubu Baru temuak air dari tangki najis. Tandas terpaksa beratur dan bandan sudah jadi kambing hapak.

Mereka ini tidak mendapat apa-apa pun upah, tapi bersedia berkerja.

Tiba-tiba sekitar 9 malam 25 April 2010 sudah dapat tahu PKR kalah. Ketika itu baru terdengar berdengung - ngiung siren menjerit menghantar menteri ke tempat pengisytiharan calon yang menang.

Tapi seronok. Bersama puak pembangkang dalam pilihanraya kecil memang seronok, walaupun berak tak ketahuan hala dan keadaan serba tidak selesa.

Ketika mengamin bacaan Fatihah Imam Masjid Kuala Kubu Baru setiap maghrib dan Isya tertanya-tanya juga hati, adakah sekian ramai yang ‘mengaminkan’ bacaan Fatihah itu pihak pembangkang sahaja? Jawabnya tidak. Pihak Barisan sendiri pun ada. Tapi bagaimana mereka mengaminkan Fatihah? Demikian jahatnya hati berbisik.


Mereka tidak tahu apapun apa yang mereka pegang.

Ternyata politik memberi berbagai tafsiran, termasuk dalam memahami agama. Tapi yang pasti ialah betapa ramai yang memahami politik tidak memahami tuntutan agama.

Saya percaya kemenangan BN dengan majoriti 1725 berbanding tahun 2008 pihak PR hanya mendapat 128, ramai dari kalangan Umno (bukan MIC atau MCA) sangat mengembirakan walaupun gembira itu bagi mereka tidak tahu apa maknanya dan gembira itu sampai ke mana. Yang pasti Umno bergembira kerana Kamal menang, kerana Kamal dari MIC itu komponen Barisan.

Saya sendiri yang termangu-mangu di celah-celah ribuan petugas dan orang di Kuala Kubu Baru termangu-mangu, apakah sebenarnya yang mengembirakan mereka (Umno?)

Rupa-rupanya yang mengembirakan mereka, tidak ada apa-apa selain dari calon Kamal menang kerana kerja berbaloi dengan apa yang mereka kerjakan di samping menunaikan perentah yang menabur wang.


Sudah berlalu dan orang tua ini tidak tahu untuk apa turun mengundi.

Lebih dari itu mereka tidak merasa ada apa-apa nikmat dan boleh berbangga.

Saya juga masih terfikir sekarang, apakah pengundi Melayu seramai 24,997 yang memangkah Kamal sehingga menang, sama dengan pengundi Melayu di dalam 23,272 yang memihak kepada Zaid?

Begitu juga, apakah Melayu yang ada dalam angka 23,177 di tahun 2008 yang lalu yang memihak kepada Allahyarham Dr. Zainal Abidin, sama dengan Melayu yang ada dalam 22,979 yang memihak kepada G. Palanivel?

Yang sangat mengejutkan ialah kaum Cina yang memberi sokongan 100% kepada PKR. Barangkali bukan saja saya yang tersentak, tetapi pengundi Melayu yang menyokong Kamal juga tersentak, terutama pengundi Melayu di felda-felda.

Bagaimanapun ada jawapan yang mungkin bukan jawapan bersifat cerdik pandai atau penganalisis politik. Hanya sanya itulah gambaran jauh dekat, tinggi rendah, mentaliti pengundi Melayu. Itulah sahaja sukatan yang mampu diukur oleh orang Melayu yang dianggap layak bertateh ke saluran 1,2.

“Islam apa minum arak?” itulah mentaliti orang Melayu, terutama perempuan-perempuan di pihak Barisan Nasional, sambil menjulang gambar calon India (MIC) untuk menarik sokongan pengundi yang hendak masuk ke perkarangan mengundi.


Yang di pandang bukan orang tapi masa depan.

Tapi saya tidak pula mendengar itu di kawasan Felda. Di sana terdengar ucapan rasa syukur kerana penantian sekian lama, kini sudah terletak di tapak tangan, selain menunggu bankdraf RM50,000.

Jadi apa yang digusarkan apabila BN dapat merampas semula dari PKR?

Tapi apapun yang sangat jelas betapa orang Melayu masih dalam keadaan mengeliat membaca nasib bangsanya dan masih menunggu sesebuah janji. Kelemahan inilah yang digunakan oleh sesiapa saja untuk mengekalkan kuasa. Hal ini akan terjadi juga kepada PR jika PR memerintah sekalipun sekiranya sikap dan cara berfikir orang Melayu tidak berubah dan mahu diubah oleh pemimpin.

Golongan orang Melayu seperti di Felda, atau pekebun kecil, penoreh, peniaga kecil sebenarnya takut kepada kehidupan yang mereka alami sekarang dan kesenangan, masa depan bagi mereka berada kepada orang yang berkuasa.

Saya tidak berhasrat tidak menghormati kemenangan BN. Tetapi tentu sekali sedih kerana orang Melayu mengambil sikap ‘sedar’ dalam keadaan terdesak dan memiliki kesedaran dalam keadaan sedang tetapi akan ‘berpada-pada’ ketika ia digula-gula.

Kenapa bangsa Cina tidak begitu? Saya melihat ini kerana tanggung jawab pemimpin kedua-dua bangsa ini berlainan. Peranan dan tanggung jawab pemimpin Melayu terhadap bangsanya hanyalah tanggung jawab mengekalkan kuasa, bukan mencerdikan bangsa. Pintu kekritisan, pintu berfikir, malah apa lagi pintu bertindak tidak pernah dibuka. Jika hendak terbuka, ia cepat-cepat dipalam.

Ulu Selangor hanya pada nama sebagai kawasan terpencil dan ketinggalan. Sebenarnya tidak. Tetapi apabila beberapa ribu orang Melayu yang tinggal di daerah yang dikatakan ‘ulu’ ini, di sinilah kesempatan diambil agar orang Melayu tidak bangkit. Orang Melayu akan di suruh diam-diam dan jika hendak bangkit juga, satu sogokan mestilah diberi.

Ternyata hal ini menjadi. Ternyata orang Melayu terima. Maka jika ini menjadi permulaan analisis, elok sekali hal ini dibetulkan.

Malam terakhir penerangan PKR di Mini Stadium sangat baik. Prenuh dengan huraian fakta dan hujah. Tetapi fakta dan hujah yang baik tidak semestinya diterima dengan baik. Kegagalan PKR dan juga Pas ialah tidak membaca dari peristiwa yang lalu, 50 ribu yang hadir bukan pengundi. Jadi untuk apa mereka menyemak kawasan ceramah sahaja?

Yang dipegang ini ialah iklan ayam sembelih.

Ketika pulang saya berhujah dengan kawan-kawan. Ceramah memang baik tapi kita gagal memberi rakyat faham apa itu servis caj, sebab pembeli yang membeli tidak mengambil nilai atau harga barang tetapi membeli dengan kuantiti barang. Kenaikan minyak dulu, rakyat bukan membeli minyak menggunakan liter, tetapi menggunakan ringgit. Dia membeli RM10, RM5 sedangkan dia tidak tahu nilai RM10 atau RM5 itu banyak mana?

“Islam apa minum arak!” saya tetap ingat laungan wanita Umno di peti undi Kelompang. Dan waktu yang sama saya akan tetap ingat, bagaimana wanita Umno itu memeluk poster Kamal, calon MIC yang seolah-olah kalau tak Islam, apapun diizinkan.


http://www.26ramd.blogspot.com/

1 ulasan:

PKR (PERAMPAS KUASA RAKYAT) berkata...

Wahai Paeh,
Memang begitulah kalau PR (tak berdaftar) sudah kalah dalam pertandingan.
Cara PR (tak berdaftar) untuk menang memang telah dijangka.
Cara pertama ialah satu surat yang diedarkan di beberapa masjid yang kononnya ditandatangani oleh bekas MB Perak meminta ahli UMNO jangan mengundi calon BN.
Cara kedua mengedar risalah di atas nama PERKASA yang meminta pengundi Melayu mengundi calon Melayu.
Cara ketiga ialah isu 1 Isarel.
Memang hebat PR (tak berdaftar) untuk menang.
Sekian.