Senarai Blog Saya

JOM FOLLOW | ...:::: BGM online ::::....

Isnin, 25 Oktober 2010

Bukan 6 Abu tapi 6 Jahanam !!



oleh Khalil Samad

Dalam ucapan penanguhan DS Zahid Hamidi, Naib Presiden umNO itu tokoh yang dimaksudkan oleh Presiden parti itu datangnya dari sebuah keluarga jawa dan daerah yang banyak buah kelapa daripada durian telah memberikan ucapan menyebut bebarapa sirah nabi dan huraian Al – Quran bagi menyakinkan bahawa umNO adalah sebuah parti yang berciri – ciri Islam yang tulin.

Teman hayati ucapannya tapi bukan untuk mengambil intipatinya kerana teman melihat banyak yang dangkal daripada kebenarannya yang sebenarnya…lebih – lebih lagi teman melihat perwakilan dan pemerhati didepannya tidak ambil kisah ucapannya malah pimpinan tertinggi yang berada dipentas utama pun masing – masing berbual diantara satu sama lain.

Naib Presiden Umno DS Ahmad Zahid Hamidi pula menceritakan mengenai "enam Abu" di zaman Rasulullah dan menyamakannnya dengan Umno, tetapi berkata ada juga Abu Lahab dalam parti itu.

"Abu yang keempat ialah Abu Lahab. Golongan ini ada di kalangan Umno dan juga di pihak pembangkang. Mereka akan menentang apa sahaja kebaikan yang dilakukan.
Lihatlah betapa hebatnya Zahid menyamakan sahabat Rasullulah dengan kalangan Umno sahaja. Beliau berkata selain Abu Jahal, ada lima lagi Abu iaitu:
  • Abu Bakar yang taat kepada perjuangan. Abu jenis ini didambakan oleh Umno.
  • Abu Talib yang di barisan hadapan mempertahankan Rasulullah tetapi "belum mendaftar". Golongan ini hendaklah dipastikan menjadi ahli dan pengundi
  • Abu Suffian yang bersungguh-sungguh memperjuangkan Islam setelah memeluk agama itu. Abu ini umpama anggota parti pembangkang yang kembali ke pangkuan Umno. Abu jenis ini hendaklah didekati.
  • Abu Hurairah yang menulis hadis. Golongan ini diumpamakan golongan media dan penulis blog dalam Umno.
  • Abu Jahal yang mengakui kebenaran tetapi enggan mengikutinya. Golongan ini diumpamakan sebagai orang yang mengiktiraf Malaysia sebagai negara maju hasil kerja Umno dan BN tetapi tetap enggan menerima Umno.
Umno ternyata mempunyai banyak abu daripada arang. Umno juga kini dipimpin Jawa, Turki dan paling kritikal ialah Lanun. Teruk betul Umno diklasifikasi oleh pimpinan tertingginya sendiri.. Presiden dan Naib Presiden.

Teman cadangkan lain kali supaya DS Zahid layak bagi kamu menceritakan kisah ` 6 Jahanam `daripada ceritakan kisah – kisah ` Abu ` yang ada dalam sirah nabi kerana perjalanan cerita itu banyak yang mengisahkan cirri – cirri umNO dalam filem lakunan Allayarham P. Ramlee itu.

Di sebuah kampung bernama Pekan Saroja terdapat enam orang lelaki yang membentuk kumpulan Enam Jahanam. Mereka melakukan pelbagai kejahatan seperti merompak, memperkosa dan membunuh penduduk kampung untuk mendapatkan kekayaan dan memuaskan nafsu jahat mereka.

Setelah berjaya mengumpul harta yang begitu banyak, mereka bersetuju untuk menghentikan kegiatan jahat mereka dan membawa haluan masing-masing dengan menggunakan kekayaan tersebut.

Oleh kerana sifat tamak mereka, kumpulan Enam Jahanam mengambil keputusan untuk melakukan rompakan terakhir mereka di kampung Pekan Menara.

Di situ tinggal saudagar Tantari bersama isterinya Masmera. Tantari membuka kedai menjual pakaian dan kain-kain. Pada malam rompakan tersebut, Tantari telah keluar atas urusan perniagaan yang penting. Secara kebetulan, Tantari dan isterinya telah berjanji lebih awal dengan seorang tukang gambar untuk mengambil gambar mereka berdua.

Oleh kerana Tantari tiada, Masmera bergambar seorang diri. Ketika tukang gambar memetik kameranya, kumpulan Enam Jahanam masuk ke kedai Tantari dan berjaya dirakam oleh kamera tersebut. Tukang gambar tersebut telah dibunuh dengan kejam sementara Masmera diperkosa dan turut dibunuh.

Apabila Tantari pulang, tukang gambar sempat menunjuk ke arah Masmera dan kameranya sebelum dia meninggal dunia. Setelah gambar tersebut dicuci dan dicetak, kelihatan wajah Enam Jahanam yang bertanggungjawab terhadap kematian isterinya.

Tantari yang pernah menuntut ilmu pendekar berazam untuk menghapuskan Enam Jahanam berpandukan gambar tersebut. Dalam perjalanannya dia mendapat pertolongan daripada Damburi yang muncul secara mencurigakan…

Maka berakhirnya episode kejahatan ` 6 Jahanam ` yang dilakukan Mumbala, Jagindas, Sujamang, Katipang, Paragas dan Kerambit.

Cerita ini amat layak untuk umNO contohi kerana mereka menganggap bahawa Putrajaya itu semacam emakbapak mereka yang punya atau pun harta peraik umNO semata – mata.

Kesimpulannya Zahid sendiri mungkin elok diberi gelaran ` Abu Jagindas ` ataupun ` Abu
Katipang ` kerana nama itu layak baginya diatas sikapnya berdolak dalik dalam isu di Pulau Pinang dan urusan pertahanan negara.

Teman Abu Dawood atau Abu Ala Al – Maududi.

Tiada ulasan: