Senarai Blog Saya

JOM FOLLOW | ...:::: BGM online ::::....

Khamis, 29 Julai 2010

Lihat dan Nilai



Dewan Pemuda PAS Negeri Perak (DPPN Pk) masih menunggu maklumbalas kebenaran mengikuti Sidang Dewan Undangan Negeri (DUN) Perak pada 3 Ogos 2010 ini daripada Bahagian Majlis DUN Perak, Pejabat Setiausaha Kerajaan Negeri (SUK) Perak yang telah dihantar pada 6 Julai 2010 lalu yang sehingga kini belum menerima sebarang jawapan rasmi.

DPPN Pk meyakini bahawa rakyat sepatutnya dibenarkan mengikuti Sidang DUN tersebut supaya mereka boleh menilai sendiri perkara yang dibincangkan di dalam Sidang DUN tersebut. DPPN Pk amat sedih sekiranya ada pihak tertentu yang cuba untuk menutup ruang demokrasi ini yang secara jelas dibenarkan di dalam Perlembagaan Negara demi memenuhi kepentingan pihak-pihak tertentu.

DPPN Pk percaya ruang demokrasi yang termaktub di dalam Perlembagaan Negara bukan sahaja perlu dipelihara dengan telus, malah mesti dilihat sebagai telus dengan dijauhkan dari sebarang penyalahgunaan yang hanya akan mengundang pandangan serong masyarakat. Sudah tentu kesedihan rakyat Negeri Perak terutamanya akan bertambah jika usaha menegakkan demokrasi tulen ini masih tidak tercapai.

Bagi DPPN Pk, Umno / Barisan Nasional (BN) mesti bersedia berdepan dengan rakyat secara telus dan berani setelah mereka berjaya mendapatkan kuasa pemerintahan melalui "pintu belakang" dan bukannya melalui saluran rakyat. Kenapa perlu takut berdepan dengan rakyat jika mereka yakin rakyat yang memberi mandat kepada PR pada Pilihan Raya Umum (PRU) ke – 12 tahun 2008 dahulu sudah boleh menerima mereka walaupun dengan cara pengalihan kuasa yang tidak demokratik itu.


MOHD MUNIR ALI
Timbalan Ketua,
Dewan Pemuda PAS Negeri Perak.

Tiada ulasan: