Senarai Blog Saya

JOM FOLLOW | ...:::: BGM online ::::....

Rabu, 4 Mei 2011

Penyatuan PAS-UMNO rugikan Negara - Dr Asri

SHAH ALAM 4 MEI : Bekas Mufti Perlis Dr Mohd Asri Zainul Abidin menegaskan dakwaan 'pengkhianat Islam' hanya boleh diterima pakai untuk pihak yang membenci kepada perpaduan umat Islam dan bukan terhadap penentang penyatuan Umno dan PAS.

Beliau juga menegaskan adalah lebih baik Umno dan PAS meneruskan perjuangan masing-masing demi keseimbangan politik negara.

" Saya tidak fikir asimilasi parti ke dalam parti yang lain yakni PAS menjadi Umno, Umno menjadi PAS akan membuahkan hasil keseimbangan politik dalam negara kita," jelasnya.

" Kalau PAS menjadi Umno, Umno menjadi PAS nanti tidak akan ada keseimbangan parti politik. Apa yang akan ada hanya kerakusan kuasa dan wewenang (hak dan kekuasaan untuk berbuat sesuatu atau untuk mengeluarkan perintah),” kata Dr Mohd Asri kepada TvSelangor.

Dr Mohd Asri mengulas kenyataan Mufti Perlis, Dr Juanda Jaya yang dipetik oleh Utusan Malaysia sebagai mendakwa pihak-pihak yang menentang penyatuan Umno dan PAS adalah sebagai pengkhianat Islam.

" Kita kena tengok dulu apa maksud penyatuan itu, jika penentangan itu dibuat memang kerana dia membenci penyatuan orang Islam dalam erti kata ukhwah ummat Islam kerana dia tidak suka lihat orang islam berpadu maka kenyataan itu boleh diterima pakai," kata Dr Mohd Asri.

" Tetapi terdapat kemungkinan bahawa sesetengah pihak itu tidak menentang penyatuan ummat Islam, tetapi mungkin dia ingin melihat adanya kepelbagaian di dalam politik dan keseimbangan politik kerana negara kita mengamalkan sistem demokrasi," ujarnya.

Utusan hari ini memetik Dr. Juanda sebagai berkata pihak-pihak yang menentang penyatuan antara UMNO dan Pas sebagai pendukung fikrah puak Khawarij iaitu sebuah kumpulan yang amat bencikan kesatuan di dalam Islam.

Dr Juanda tidak dapat dihubungi untuk mempertahankan kenyataan beliau kepada Utusan.

Jelas Dr Asri, tidak salah untuk PAS dan Umno cuba mencari titik persefahaman atas isu-isu kepentingan sama yang boleh memartabatkan syiar Islam di negara ini.

Ini boleh dilakukan tanpa mana-mana parti melepaskan agenda politik masing-masing dalam membela rakyat.

" Bersatu ini boleh jadi dalam prinsip-prinsip Islam, bersatu dalam perkara-perkara yang menyentuh kepentingan bersama," kata Dr Asri.

" PAS dan Umno mesti menghubungkan diri diantara satu sama lain di atas dasar ukhwah Islamiah. Bagaimanapun jangan menafikan peranan parti-parti ini untuk melakukan check and balance dalam pentadbiran negara,” tambah beliau.

Minggu lalu, Perdana Menteri Najib Razak sekali lagi menggesa PAS meninggalkan Pakatan Rakyat kerana mendakwa hanya DAP mengaut keuntungan daripada kerjasama pembangkang itu.

Pas menolak perlawaan itu dan memberi pelbagai contoh bagaimana perjuangan Umno untuk mendokong Islam tersasar dan semakin terhakis apabila parti itu dibelit dengan rasuah dan penyelewengan kuasa.

Presiden PAS, Abdul Hadi Awang berkata pihaknya tidak sekali-kali tidak akan bekerjasama dengan Umno BN dalam melakukan kezaliman dan meruntuhkan keadilan kepada rakyat.

Dr Asri berkata penyatuan serta kerjasama antara UMNO dan Pas telah dibincang serta dibahaskan sejak sekian lama, sama ada di media mahu pun di kalangan rakyat.

Beliau berkata penyatuan dua parti itu adalah lebih baik dibataskan atas dasar hubungan Ukhwah Islamiah sahaja dan bukan untuk mencari kemenangan politik.

" Saya berharap PAS dan UMNO mempunyai hubungan ukhwah Islamiah persaudaraan Islam, hormat menghomati sebagai muslim, tahu hak-hak antara satu sama lain sebagai Muslim. Tetapi dalam masa yang sama ia tidak menafikan untuk mereka berbeza dalam politik dan sentiasa menjadi pengimbang antara satu sama lain dalam politik, kata beliau.
-tvsnews-

Tiada ulasan: