Senarai Blog Saya

JOM FOLLOW | ...:::: BGM online ::::....

Khamis, 26 Mei 2011

Kemarahan Makin Reda Di Perak, Tetapi...


Walaupun kemarahan umum terhadap perebutan kuasa yang bermula pada 2009 di Perak telah reda, Barisan Nasional masih mempunyai beberapa cara sebelum ia boleh menjadi yakin mengawal keadaan untuk menang dalam pilihanraya umum akan datang.

Satu kaji selidik rawak di Ipoh menunjukkan kebanyakan pengundi akan sekali lagi mengundi Pakatan Rakyat, lebih banyak disebabkan oleh rasa tidak puas hati dengan dasar-dasar BN daripada keinginan menghukum kerana mengambil alih kerajaan yang mereka undi pada 2008 lalu.

Kebimbangan utama mereka nampaknya akan memilih Pakatan Rakyat yang lebih kepada kemungkinan akan peka kepada keperluan dan kehendak mereka, dan beberapa peserta dalam kaji selidik itu berkata tempoh singkat kerajaan Pakatan Rakyat memerintah menunjukkan mereka telah melaksanakan beberapa janji, dan mereka serius dalam hal ini.

“BN diperintah selama 50 tahun sebelum 2008, dan kami sudah mempunyai cara mengukur prestasinya,” jelas Wong Hoe Hong, yang beroperasi kedai kamera.

“Apabila Pakatan mengambil alih, sekurang-kurangnya kita boleh melihat perbezaan.

“Untuk saya faktor mustahak adalah kami perlu untuk mempunyai tanda aras ini bagi memastikan BN sentiasa diperiksa.”

Perkara rebutan kuasa sudah jarang timbul semasa FMT menemubual, mengesahkan sebenarnya hasil tinjauan Pakatan yang mendapat tahu Januari lepas iaitu para pengundi telah agak reda dengan isu itu sejak awal 2009.

Menurut penemuan Pakatan Rakyat lagi, perikatan pembangkang akan menang 33 daripada 59 kerusi dalam dewan negeri jika satu pilihan raya negeri diadakan Januari lepas, kurang daripada jumlah ia mungkin telah menangi jika satu pilihan raya telah dipanggil sebaik sahaja selepas rebutan kuasa.

Tinjauan Pakatan Rakyat yang serupa pada Februari dan Mac 2009 mendapati yang mereka mungkin telah memenangi 40 kerusi.

Tetapi 33 masih lebih baik daripada 31, bilangan kerusi yang Pakatan Rakyat menangi dalam pilihanraya umum 2008 lalu.

BN tidur di puncak kuasa

Beberapa peserta dalam tinjauan FMT berkata mereka akan sekali lagi mengundi Pakatan walaupun mereka tidak pasti pakatan itu boleh membuat kerja yang lebih baik daripada BN.

Seorang lelaki berumur 60 tahun yang menjual roti untuk menyara hidup berkata dia tidak boleh menuntut terlalu banyak dari Pakatan Rakyat kerana tangan mereka akan sering jadi "ditambat" untuk kekurangan dana dan bentuk sokongan lain daripada kerajaan pusat itu.

Dia rasa inilah sebabnya mengapa Pakatan tidak dapat menunaikan beberapa janji-janjinya semasa masa singkat ia berkuasa.

Katanya isu-isu nasional, daripada yang tempatan, akan membantu menentukan parti yang mana dia akan menyokong.

“BN telah tidur ketika sedang bekerja,” katanya.

“Bagaimana seriusnya mereka mengatakan tentang keinginan untuk berubah?

Bagaimana ia menangani isu tentang biasiswa JPA?

Pecat pegawai-pegawai yang bertanggungjawab jika anda serius.”

Joanna Selvi, seorang ahli farmasi dalam lingkungan 20-an, bergema sentimen-sentimennya.

Beliau berkata dia akan memberi Pakatan satu peluang kerana dia dikecewa dengan prestasi Barisan Nasional.

“Anda bukan hanya melihat Perak.

Pada Barisan Nasional, isu-isu sama akan naik berulang-ulang, seperti biasiswa-biasiswa atau perbicaraan seks Anwar.

Ia benda yang sama dimainkan dan ia amat mengecewakan.”

Jeslyn Amarasekera, 25, berkata bukan saja orang muda, malah para pengundi generasi ibu bapa mereka juga hendak memberikan Pakatan sekali lagi peluang membuktikan kemampuan mereka sendiri.

“Kebanyakan pengundi dari generasi lebih tua telah hidup di sini sepanjang hayat mereka.

Mereka telah lihat perubahan masa demi masa apa yang BN boleh—dan terutamanya tidak boleh tawarkan, dan mereka cenderung untuk melihat apa sebelah yang lain (Pakatan Rakyat) boleh lakukan.

Tetapi apa adakah mereka (BN) perlu hilang (Perak) baru hendak bangun?”

Daya penarik Zambry

Beberapa memberitahu FMT mereka ternampak yang Menteri Besar Zambry Abdul Kadir pada masa ini berada pada situasi daya penarik "agresif".

“Saya telah mengekori Zambry pada majlis-majlisnya dan dia ada daya penarik penonton,” luah Ed Shahrir, 21.

“Saya rasa dia telah menjalin satu hubungan baik yang berkesan dengan rakyat jelata.”

Satu lagi yang ditemu duga, Chan yang berumur 42 tahun, kata dia bersetuju yang Zambry ada daya tarikan, tetapi berkata “tiada yang luar biasa” untuk seorang menteri besar.

Ditanya jika dia berfikir bekas menteri Nizar Jamaluddin daripada PAS dikatakan lebih baik sifat dan kerjanya semasa menjadi menteri besar dulu, katanya:

“Ia sukar menyebut kerana ia hanya berkuasa untuk satu masa yang pendek.

Tetapi jika anda bertanya saya yang saya akan undi siapa, saya akan undi untuk sesiapa boleh bekerja untuk orang ramai.”

Seorang ahli perniagaan berumur 56 tahun, mengulas mengenai Zambry telah mula "mengorak langkah", kata ia ialah “normal untuk BN melakukan perkara-perkara sebelum pilihan raya."

1 ulasan:

pak muliadi berkata...

KAMI SEKELUARGA MENGUCAPKAN BANYAK TERIMA KASIH ATAS BANTUANNYA MBAH , NOMOR YANG MBAH BERIKAN/ 4D SGP& HK SAYA DAPAT (350) JUTA ALHAMDULILLAH TEMBUS, SELURUH HUTANG2 SAYA SUDAH SAYA LUNAS DAN KAMI BISAH USAHA LAGI. JIKA ANDA INGIN SEPERTI SAYA HUB MBAH_PURO _085_342_734_904_ terima kasih.

KAMI SEKELUARGA MENGUCAPKAN BANYAK TERIMA KASIH ATAS BANTUANNYA MBAH , NOMOR YANG MBAH BERIKAN/ 4D SGP& HK SAYA DAPAT (350) JUTA ALHAMDULILLAH TEMBUS, SELURUH HUTANG2 SAYA SUDAH SAYA LUNAS DAN KAMI BISAH USAHA LAGI. JIKA ANDA INGIN SEPERTI SAYA HUB MBAH_PURO _085_342_734_904_ terima kasih.


KAMI SEKELUARGA MENGUCAPKAN BANYAK TERIMA KASIH ATAS BANTUANNYA MBAH , NOMOR YANG MBAH BERIKAN/ 4D SGP& HK SAYA DAPAT (350) JUTA ALHAMDULILLAH TEMBUS, SELURUH HUTANG2 SAYA SUDAH SAYA LUNAS DAN KAMI BISAH USAHA LAGI. JIKA ANDA INGIN SEPERTI SAYA HUB MBAH_PURO _085_342_734_904_ terima kasih.