Senarai Blog Saya

JOM FOLLOW | ...:::: BGM online ::::....

Khamis, 25 November 2010

Pendidikan Seks vs Pendidikan Agama



oleh: Khalil Samad

Teman dengan rasminya menyatakan kekaguman teman kepada umNO dan Barisan Nasional kerana difahamkan mulai tahun depan akan mempratikkan pendidikan seks kepada sekolah – sekolah rendah ?.
Tahniah umNO…..jasamu sekali lagi dikenang. Teman menaruh harapan dan mengharapkan maklumat ini perlu diperhalusi dengan merujuk kepada agama kerana kesannya bahaya bagi negara dan ummah itu sendiri.
Teman jugak mengambil kesempatan ucapan setinggi penghargaan kepada semua tokoh agama dan mufti – mufti dalam negara kerana diam mereka seolah – olah tanda setuju kepada arahan terbaru ini. Mungkinkah dalam ilmu dan benak mereka inilah langkah terbaik menyelesaikan masalah zina, pembuangan bayi yang melanda negara ataupun budaya kasyaf telah menguasai ilmu mereka.
Guru yang bakal mengajar subjek pendidikan seks di sekolah pada tahun hadapan perlu dilatih bagi memastikan mereka bersedia menghadapi pelbagai persoalan daripada pelajar mengenai subjek itu.
Presiden Majlis Permuafakatan Persatuan Ibu Bapa Guru Nasional (PIBGN) Prof Madya Datuk Mohamad Ali Hasan berkata, latihan semula itu perlu biarpun silibus telah ditetapkan bagi setiap peringkat pembelajaran.
"Persediaan para guru adalah penting kerana pelajar akan bertanya perkara-perkara yang diluar jangkaan dan latihan persediaan perlu supaya guru dapat memberi jawapan yang tepat dan tidak terkeluar daripada silibus ditetapkan, Mohamad Ali dalam pada itu berkata, PIBGN menyokong penuh pelaksanaan pembelajaran subjek itu yang bakal memulakan pembelajaran mulai tahun depan.
Teman nak tanya puak – puak menteri dan dan tokoh – tokoh pendidik….bebudak sekarang dah advance komputer….celik sahaja mata komputer….komputer….pendekata nak ` search ` benda – benda yang bukan – bukan dengan tenang mereka cari mesti keluar punya. Nampaknya mereka lupa bahawa saikologi menujukkan semua kanak – kanak dilahirkan mau mencuba semua perkara…..maka ini lah ilmu terbaiknya untuk mereka mencuba.
Bebudak sekarang bukan bebudak sebelum perang dan merdeka….bukan macam orang - orang tua bercerita zaman dulunya hari ini akad nikah kedua suami isteri malu dan tersenyum – senyum malu kerana tak pernah berjumpa apatah lagi ` dating `. Silap – silap sebulan baru dapat ` malam pertama `.

Katanya lagi, subjek yang diberi nama Pendidikan Sosial dan Pertumbuhan Kesihatan bagaimanapun perlu menggunakan bahan rujukan yang sesuai dengan setiap peringkat pelajar supaya maksud sebenar subjek itu diwujudkan bertetapan dengan objektif asal. Beliau turut menyarankan pendekatan agama, budaya dan adab nilai timur diterapkan bagi memastikan pembelajaran itu lebih holistik.
Tujuan kita mengajar subjek ini adalah supaya pelajar dapat menghargai diri mereka dan dapat menjaga diri mereka pada masa hadapan. "Jadi jika diselitkan serba sedikit mengenai agama, budaya dan nilai ketimuran yang ada pasti lebih memberi kesan.
Dulunya Timbalan Menteri Pelajaran, Datuk Wee Ka Siong berkata, mata pelajaran itu akan diajar selama 30 minit setiap minggu dalam kelas Pendidikan Jasmani di semua peringkat sekolah rendah dan menengah. Sebelum ini, Wee berkata pendidikan seks akan di ajar hanya diperingkat sekolah menengah sebagai satu mata pelajaran kurikulum.
Teman percaya kalau masin mulut teman ini…mungkin penggunaan kondom yang betul pasti akan diajar….jika ianya diajar maka gerombolan pelajar terbuka melakukan seks kerana dengan cara ini hubungan seks lebih selamat dan pratikal.
Mungkin umNO nampak kes pembuangan bayi atau keterlanjuran melakukan seks tanpa nikah…..dan mungkin buat – buat tak nampak tentang zina yang diharamkan oleh Allah swt.
Teman percaya jika diselitkan seba sedikit mengenai agama, budaya dan nilai ketimuran.."....bagi teman itu semua alasan bengong ....kerana sepatutnya agama tu la yang perlu ditekan dan dimantapkan....soal dosa dan pahala...syurga dan neraka....segala galanya lengkap dan menyeluruh.....takut sungguh pemimpin - pemimpin negara ni dengan pendekatan agama.
Bayangkan kalau yang mengajar tu bertitle [ maaf dengan izin ] janda atau duda atau buaya darat dan sebagainya….maksud teman yang tak berpegang kuat dengan agama....maka alamat bertambah haru biru dan biru harunya negara.
Tapi teman munsykil sikit…. semacam tiada penentangan serius daripada pembangkang yang sebelum ini kelihatan menjuarai isu – isu agama dan human right tu ?.
Apa – pa pun teman sekali lagi mengucapkan tahniah kepada umNO….teman faham dan konsisten faham bahawa ini adalah salah satu ` Satu lagi projek Barisan Nasional `…..maka teruskan.

1 ulasan:

uLaTbUKu.cOm berkata...

SEMOGA DG KEPUTUSAN INI MAKA AKAN BERTAMBAH MAJU DAN BANYAK LAH PERMINTAAN UNTUK SEKOLAH HARAPAN TAJAAN RUSTAM ALI...EHHH...ALI RUSTAM...MAKA DENGAN ITU AKAN BERTAMBAH LAH KAYANYA PARA KRONI UMNO/BN DG PELBAGAI PEMBANGUNAN UNTUK MENYAMBUT KELAHIRAN ANAK DIDIK MEREKA.....ANAK HARAM. SOKONG UMNO/BN...JGN TAK SOKONG. NANTI LAMBAT PULAK ALLAH NAK TURUNKAN BALA KAT MALAYSIA NI KALAU KITA TAK SOKONG.....