Senarai Blog Saya

JOM FOLLOW | ...:::: BGM online ::::....

Ahad, 28 Ogos 2011

Puasa itu Ibadat, bukan adat - Nizar

oleh Faeez Azahar

Umat Islam perlulah menjadikan berpuasa itu sebagai ibadat yang disyariatkan kepada umat Islam oleNYA. Namun ramai orang terutama Melayu yang menjadikan puasa sebagai adat wajib dilakukan setiap tahun.

Ahli Parlimen Bukit Gantang, Dato Seri Nizar Jamaluddin berkata masyarakat di negara ini telah dididik dengan kefahaman agama yang sempit. "Orang melayu menganggap ibadat solat, berpuasa dan berzakat sudah cukup untuk menjadi Islam sedangkan syariat yang lain seperti undang-undang Islam ditolak," katanya ketika menyampaikan tazkirah di Surau Bemban, Batu Gajah.

Tambahnya lagi, ramai sangat semangat berpuasa tetapi solat tidak ditunaikan. Sedangkan solat itu lebih penting. Inilah hasil daripada sistem pentadbiran Malaysia. "Rakyat jahil tentang ilmu agama. Inilah matlamat mereka dan ini yang diinginkan agar mereka terus berkuasa," jelas beliau yang juga Adun Pasir Panjang

Pada program iftor tersebut, lebih 80 jemaah telah memenuhi Surau tersebut. Program yang dianjurkan oleh Pakatan Rakyat Batu Gajah itu telah dihadiri oleh Ikon Rakyat Perak Dato' Seri Nizar Jamaluddin, Adun Tronoh YB V Sivakumar dan pimpinan daripada Pakatan Rakyat Batu Gajah. Program tersebut dimulai dengan majlis berbuka serta solat Maghrib, Isyak dan terawih berjemaah. Selepas selesai menunaikan Terawih, Dato' Seri Nizar telah menyampaikan Tazkirah.






Tiada ulasan: