Senarai Blog Saya

JOM FOLLOW | ...:::: BGM online ::::....

Ahad, 8 November 2009

Mangsa Banjir Terus Bertambah Di Kelantan

KOTA BAHARU: Mangsa banjir di Kelantan terus meningkat kepada 2,558 orang apabila lebih ramai mangsa banjir di kawasan Rantau Panjang dipindahkan berikutan paras air Sungai Golok kekal pada paras bahaya.

Seramai 2,031 mangsa banjir di negeri itu dipindahkan malam semalam.

Jurucakap Bilik Gerakan Banjir Negeri berkata jumlah itu meningkat apabila mangsa banjir di Pasir Mas terus bertambah kepada 2,190 orang berbanding malam tadi diikuti Machang (190), Tanah Merah (75), Tumpat (54) dan Kuala Krai (49).

Bacaan paras air Sungai Golok di Rantau Panjang pada pukul 9 pagi ini mencatatkan 10.29 meter (bahaya 9 meter) iaitu surut berbanding malam tadi 10.42 meter.

Limpahan air Sungai Golok itu turut melumpuhkan kegiatan harian penduduk dan peniaga di pekan Rantau Panjang yang merupakan Zon Bebas Cukai terkenal.

Sungai Kelantan di Kusial, Tanah Merah dan Tambatan Diraja di sini juga sudah surut di bawah paras bahaya dengan Kusial 14.91 meter (waspada 12 meter/bahaya 16 meter) dan Tambatan Diraja 4.11 meter (waspada 3 meter/bahaya 5 meter).

Tiada jalan utama yang dilaporkan ditutup kecuali jalan ke pusat percutian di Kampung Tikat, Pantai Cahaya Bulan yang masih ditutup kepada kenderaan ringan.

Cuaca di Kelantan pagi Ahad cerah. BERNAMA

Tiada ulasan: