Senarai Blog Saya

JOM FOLLOW | ...:::: BGM online ::::....

Rabu, 1 Disember 2010

Bajet Ancak



oleh: Khalil Samad

Kali ini teman nak ulas sikit aje….bagi teman biar kita berprinsip ` sikit yang diberikan lebih baik dari banyak yang dijanjikan….maka sikit yang teman berikan adalah lebih baik daripada banyak yang umNO dan Bn janjikan.

Teman ikuti Sidang Dewan Undangan Negeri Perak yang masuk hari ke 2 tapi tidak berniat berada didalam dewan kerana lebih baik teman ikuti daripada info dari blog Cina Islam kerana mengelakkan ` getek `teman kepada dewan yang mulia itu bertambah getek dengan gelagat speaker dan lain – lainnya.

Lebih – lebih getek bila terkenangkan laut dan pantai Teluk Rubiah yang akan menjadi milik syarikat Brazil untuk mendirikan kilang besi, malah bertambah getek kerana tangan – tangan yang menguasai kerajan itulah yang menukarkan Teluk Rubiah dari Zon Pelancungan kepada Zon Industri.

Ada kekawan teman mengusik kalau bajet negara digelar ` bajet seluar dalam ` tapi untuk bajet negeri ini digelar pula ` bajet ancak ` pula….itu kekawan teman kata tapi bukan teman kata.

Jika masin mulut orang kampung pagi petang siang malam berdoa dan membantah projek itu… silap – silap jika ada majlis ` ancak ` dan ` tiang seri ` untuk naikan ibu tiang bangunan kilang tu …. mintak - mintak datanglah pulak tsunami yang hebat daripada yang berlaku sebelum ini….tak kan pemimpin Islam boleh buat…jadi apa salahnya pula orang kafir dari negara yang terkenal dengan kopi dan bintang – bintang bola tu lakukannya.

Nampaknya sempena sidang DUN itu bersungguh – sungguh DS Zambry dibantu oleh ADUN Manong yang jugak exconya mempertahankan bahawa isu ` ancak ` yang panas diperkatakan itu tidak SYIRIK ianya dianggap insiden itu berlaku tanpa NIAT oleh mufti negeri ` kejor harta kejor `itu.

Justeru itu teman nak berkongsi ilmu seorang tokoh ulama muda yang teman terbaca dalam blognya mengenai tajuk, ancak, tiang seri, tepung tawar dalam Islam oleh Ustaz Wan Tarmizi [ Dengan izin ] untuk kali ini.

Mengikut Kamus Dewan :
ancak - tempat menjamu jin
tepung tawar - sejenis beras yang telah dijampi dan direnjiskan agar tiada gangguan dari jin
tiang seri - tiang utama sebuah rumah
Ketiga-tiga benda ini adalah khurafat dan syirik kepada Allah. Macam mana umNO kata dia beriman sedang yang dilakukan adalah perkara syirik dan menentang Allah
Perkara syirik tidak memerlukan niat. Syirik boleh berlaku dengan
1) perkataan
2) perbuatan
3) iktikad
So begitu maka salahlah alasan mufti bahawa Zambry tiada niat sedang perkara niat dalam mungkar, syirik dan kezaliman tidak memerlukan niat.
Tambah teman lagi walaupun kita duduk ` baguih ` punya bersila dan boleh bergurau dalam majlis yang ada unsur - unsur syirik itu....tapi tanpa niat dibolehkan. Inilah kesesatan.

Tiada ulasan: