Senarai Blog Saya

JOM FOLLOW | ...:::: BGM online ::::....

Khamis, 1 Ogos 2013

Silverite projek gajah putih

IPOH: PAS Negeri Perak kesal berikutan pelaburan sejumlah RM 14.49 Juta pada tahun 1998 oleh Perbadanan Kemajuan Negeri Perak (PKNP) bagi membina Kompleks Silveritage Galleria yang bertujuan untuk menjadikannya sebagai Pusat Budaya Utama Negeri Perak ibarat projek ‘gajah putih’.

Koordinator Jawatankuasa Strategik dan Isunya, Salman Saleh berkata, mengikut tujuan asalnya, kedudukannya yang strategik di mana ia terletak di jalan utama merupakan satu-satunya pusat pelancongan komersil bagi menonjolkan seni dan tradisi Perak kepada para pelancong.

Katanya, cadangan projek berubah itu apabila Kompleks Silveritage Galleria dijadikan terminal bas setelah dipindahkan dari Medan Kidd oleh Kerajaan Negeri Perak pada tahun 2004.

"Kini, terselah lagi kegagalan pembangunan di Kompleks Silveritage Galleria setelah Terminal Bas dipindahkan pula di Meru Raya oleh Kerajaan Negeri Perak.

"Bagi kami penyelesaian aset milik PKNP hanya bersifat pembaziran semata-mata," katanya dalam satu kenyataan.

Setiausaha Pemuda PAS Perak itu berkata, PAS Perak mengharapkan PKNP tidak mengambil jalan mudah untuk menjual asetnya jika melalui jalan buntu di masa yang akan datang.

PAS Perak katanya mendesak Kerajaan Negeri memberikan penjelasan di dalam Sidang Dewan Undangan Negeri (DUN) Perak pada bulan Ogos ini nanti.

"Kami ingin tahun apakah pelan jangka masa pendek dan panjang bagi memastikan aset penting dan berstrategik tersebut tidak terlepas begitu sahaja.

"PAS Perak cukup bimbang jika langkah Kerajaan Negeri Perak membenarkan usahasama dengan lain-lain pihak yang akhirnya akan merugikan pelaburan yang selama ini dibuat terhadap pembangunan Kompleks Silveritage Galleria," jelasnya lagi.

http://perakitedaily.blogspot.com/2013/07/silverite-projek-gajah-putih.html

Tiada ulasan: