Senarai Blog Saya

JOM FOLLOW | ...:::: BGM online ::::....

Selasa, 28 September 2010

Perhimpunan Agong PBB- Najib cakap kosong

http://1.bp.blogspot.com/_pcl0ZyDNESo/TKFvSTgnU9I/AAAAAAAAAqw/TwZH2B4sKy8/s320/najib+pbb.JPG
oleh: Khalil Samad

Sejarah memang menujukkan bahawa semua pemimpin negara menjadi hero apabila bercakap di pentas antarabangsa.
Terbaru kita lihat punya baiknya PM kita semasa berucap di Pertubuhan Bangsa – Bangsa Bersatu bercakap mengenai perpaduan, diskriminasi, keselamatan dan sebagainya sehingga ramai yang terkulum kagumnya.
Kalau ucapan itu di buat di Malaya ini sudah tentu belum lagi habis beliau habis ayat - ayat semua pakat – pakat tepuk tangan….maklum budaya ` kaki kipas ` memang sinonim dengan mereka.
Kata orang Kuala Kangsar manusia yang suka ` Cakap Kosong ` di kategorikan sebagai cakap lainnya ` cakap tak serba bikin ` atau bahasa Perak lainnya ` bedeaah atau ngecik `.
Begitu juga kita perhatikan gelagat pemimpin negara yang umat Islam memerintah di seluruh termasuk di Negara – Negara Arab. Kenyataan mereka itu ditujukan kepada kerajaan seluruh dunia kerana kononnya hanya pandai mengutuk keganasan regim Israel tanpa sebarang tindakan berkesan.
Eh…wah cayalah….cakap – cakap berdego – dego tapi negara haram Israel tu pun tak berani nak ` cuit ` apatah lagi nak maki…nak perang lagi le….Teman sebenornya maleh nak ulas….kerana teman dah lama kawan dah faham sangat ni cakap le ape pun, tapi ` tak ngombeng `maksud teman tak mau berubah.
Di Malaysia ni sekali sekala apabila meletup serangan ganas yahudi keatas umat Islam….maka semua pakat – pakat lagi bangun kononnya marah dan membuat kutipan kemanusiaan tapi waktu yang sama belum lagi kita dengar kenyataan atau fatwa yang menyebut bahawa sebarang kerjasama dengan Yahudi ini HARAM…..yang kita ada dengar hukum ketam batu atau sotong kureta boleh makan ke tidak kerana orang melayu sahaja begitu….kalau bab makan memang sensitive. Ini terbukti bila ada pembesar atau penceramah nak datang maka mesyuarat panjang leret bincangkan menu nak makan apa nak masak apa hingga penyakit angin, ghout penceramah pun diambil kira sebelum menyediakan makanan tersebut.
Teman senang aje jamu aje gulai kambing….InsyaAllah tak ape kan penyakit tu Allah Taala yang berikan dan sembuhkan. Tak payah pening – peningkan perut…nak makan tak dak sudah.
Kita balik cerita tadi.


Negara umat Islam patut sangat malu dengan Presiden Iran, Ahmednejad tu….dengan tenang beliau berani mengutuk amerika dan barat dalam apa sahaja isu….malah dengan tenang konfiden mengangkat Al – Quran dan Bible sebagai tanda simbolik kepada penyelesaian isu antarabangsa. Bukan macam Najib cakap pun berhati – hati takut – takut menyinggung perasaan barat tapi habuk pun tarak. Ini juga ciri – ciri cakap kosong berprofil tinggi.
Beliau juga dipetik sebagai berkata….semua pihak sibuk merancang mengenai demokrasi dan hak asasi manusia, namun kekejaman terhadap mereka yang tidak berdosa terus berterusan dan kerajaan seluruh dunia hanya mampu mengutuk tanpa membuat apa – apa tindakan kerana mereka dilindungi kuasa besar.
Sudahlah negara yang semakin sarat dengan gejala maksiat dan sosial yang bagaikan naik rak..pemimpin -pemimpin negara hanya berpeluk tubuh seribu satu bahasa tidak ambil peduli desakan rakyat prihatin.
Buat rakyat Malaysia yang masih kenal erti kebaikan dan keburukan , bezakanlah pemimpin yang mahu membina negara kearah kebaikan dengan peminpin negara yang mahu menjahanamkan negara dan rakyat kearah kebinasaan .Tolaklah pemimpin seperti ini supaya kita boleh merasakan kenikmatan dan keamanan serta mendapat keberkatan dari Allah.
Malaysia memang terkenal dengan banyak pentas – pentas diantaranya pentas akademi fantasia, raja lawak, mari berdansa dan terbaru ini mari menari….maka elok juga ada pentas cakap kosong baru cukup pentas 1 Malaysia.
Teman bukan cakap kosong, tapi kosong cakap, maklum le teman ilmu tak de kuasa pun tak de.

Tiada ulasan: