Senarai Blog Saya

JOM FOLLOW | ...:::: BGM online ::::....

Rabu, 22 September 2010

Macam- macam hal Melayu ni...

Oleh Khalil Samad

http://1.bp.blogspot.com/_pcl0ZyDNESo/TJmR2PkhIHI/AAAAAAAAAqY/5ZlY4SKHCMY/s320/artis+melayu.jpg


Dulu bila ahli Parlimen Serdang, Teo Nie Ching masuk kedalam masjid dengan memakai baju kurung dan sedikit selendang menutup kepalanya heboh satu Malaya.
Selepas itu didedahkan Rosmah isteri PM memberikan tazkirah tanpa menutup kepala didepan yang juga tidak menutup aurat didalam sebuah surau….sohhhh satu Malaya tak cakap apa – apa pun termasuk mufti yang banyak kebanyakkannya ` warahsatul envelope` daripada ` warahsatul nabi`.
Tapi bila KONTROVERSI...Rozita Che Wan bersama artis yang hadir pada Konsert Akhir AF8 dulunya….dengan pakaian seksi yang bukan sahaja menjolokkan mata tapi bak kata Ibrahim ` berdezookk ` jantungnya pabila melihat isterinya berpakaian cantik mengoda semasa Harun lakunan P.Ramle meminjam isterinya secara olok – olok dalam filem ` Anak Bapak `.
Teman memohon maaf kerana terpaksa menyiarkan gambar hodoh ini, tapi gambar ini perlu membuktikan bahawa akhlak orang melayu semakin hari semakin terhakis. Bukan niat teman untuk melucahkan cerita tapi tak mahu dituduh ` menyepit nyelitkan ` atau menyembunyikan kebenaran. Maafkan teman.
Gamaknya teman yakin….kalaulah puak – puak seleberiti ni yang berani memakai pakaian yang seseksi ini datang dalam program mana – mana masjid….sudah barang tentu diizinkan oleh pengurusan masjid kerana mereka orang Islam dan kulitnya sawo matang dengan kita dan faham pula hukum haid dan nifas pada dirinya. Biarkan mereka kerana mereka sesama Islam dan masjid memang untuk Islam….orang kafir ` NO `. Pak imam pun boleh terbukak lilitan serbannya. Dunia….dunia….dunia. tentu pemimpin umNO pula akan berkata ` YES `. Memang le mereka katakan ` YES ` kerana ada makna kerana ada benda katakan.
“Saya mohon maaf di atas ketelanjuran saya berpakaian pada malam itu,” kata pelakun jelita, Rozita Che Wan, mengulas kontroversi yang mencetus perdebatan dalam laman blog hiburan serta ruangan gosip di media cetak.
Justeru, dia berharap tidak perlulah semua pihak memperbesar atau mensensasikan isu terbabit.
“Saya tak nak komen banyak-banyak mengenainya,” katanya dalam kenyataan melalui SMS kepada Metro Ahad ketika diminta mengulas isu skirt pendek yang dipakainya ketika menghadiri Konsert Akhir Akademi Fantasia Kelapan (AF8).
Sebenarnya teman bukan apa…walaupun isu orang bukan Islam masuk masjid ini dianggap selesai, tapi teman masih terasa ` meluap – luap `marahnya ada lagi. InsyaAllah teman akan tenang selepas ini sesuai dengan moto teman ` dengantenang `.
Itula orang suruh kawin….tak dak kawin usik sorang guru kawan teman kepada anak – anak murid yang telah bekerja dalam majlis reunion sebuah sekolah menengah di Kuala Kangsar baru – baru. Usik kawan teman lagi kepada cikgu tersebut ` Mamat ni cikgu bukan berani kawin nak bukak seluar pun malu `maka kami riuh satu dewan dengan gurauan kawan teman tadi.
Teman ni kadang – kadang hairan dengan orang melayu ni….bila selepas akad nikah diaturkan majlis ` batalkan sembahyang `sedangkan sebelum kahwin malah sebelum bertunang bukan sahaja berpegangan tangan malah ada juga yang berani ` beringan – ringan` macam – macam hal anak muda melayu sekarang ini.
Isu berkenaan mula tercetus apabila gambar Rozita bersama seorang lagi pelakon, Azza Elite, duduk dengan keadaan seksi disebabkan skirt dipakainya agak singkat, tersebar dalam beberapa blog hiburan, sekali gus mengundang pelbagai reaksi, tambahan pula pelakon kelahiran Alor Setar, Kedah, itu, menunaikan umrah baru-baru ini.
Ada yang mendakwa pakaiannya dengan skirt pendek paras atas lutut hingga menampakkan paha putihnya itu dan Azza Elite yang juga berskirt singkat amat tidak sesuai kerana konsert berkenaan dihadiri ramai remaja.
Mengenai isu berkenaan yang sengaja disensasikan, terutama di blog hiburan, Rozita berkata, ia hak sesiapa untuk menulis apa yang mereka mahu.
Menurutnya, dia juga bukan sengaja mahu menunjukkan pakaiannya pada malam itu, apatah lagi untuk dirakamkan gambarnya untuk tontonan umum, terutama di Internet. “Ketika jurugambar nak ambil gambar saya malam tu, saya dah tanya, nampak peha tak? Dia jawab close-up saja...tak sangka pula jadi macam ini, apapun saya minta maaf di atas ketelanjuran saya berpakaian.
“Saya tahu ramai (wartawan) yang cari saya untuk minta komen mengenai isu itu. Saya malas nak cakap apa-apa lagi...lagi pun benda tak elok tidak payah nak diperbesarkan,” katanya.
Rozita yang kerap dikaitkan dengan orang kenamaan mengumumkan dia bakal menamatkan zaman jandanya dengan seorang pemuda yang kini berkhidmat di sektor perbankan di Singapura.
Sebenarnya ada dikalangan artis dan remaja melayu sudah lebih berani kehadapan, untuk mencari kemurkaan Allah, tapi tak de yang dedahkan kerana orang melayu kan berpegang ` jangan suka jaga tepi kain orang ` akhirnya kain pun tak cukup untuk menutupi tubuh yang dianugerahkan Allah kepada mereka.

2 ulasan:

Wes berkata...

Aku suka gambar Paul si sotong tu..

Mail berkata...

Satu artikel yang bertaraf sampah