Senarai Blog Saya

JOM FOLLOW | ...:::: BGM online ::::....

Selasa, 31 Julai 2012

Satu lagi Skandal di Dun Sungai Rapat

IPOH – Seramai 30 penternak dari Batu Gajah bertekad tidak mahu berpindah dari padang ragut di Sungai Terap setelah berbelanja hampir jutaan ringgit untuk membangunkan padang ragut berserta kandang lembu mengikut spesifikasi yang dikehendaki Jabatan Veterinar Negeri.

Sebelum ini, pada 2008 tanah seluas hampir 116.5 hektar di Sungai Terap, Batu Gajah telah diwartakan sebagai padang ragut untuk ternakan lembu tenusu.

Salah seorang penternak, R Elangovan, 45, berkata, mereka kecewa padang ragut yang diusahakan hampir empat tahun itu akan berakhir tidak lama lagi apabila syarikat swasta yang mengambil alih kawasan mengemukakan tawaran untuk menjalankan aktiviti penternakan di situ.

Menurutnya, pada 2009, pihak Jabatan Veterinar telah membawa mereka dari kawasan Kinta untuk mengusahakan padang ragut tersebut dengan memberi jaminan mereka akan diberi hak milik selepas kawasan itu dibangunkan mengikut perincian yang ditetapkan.

“Kami turut menerima subsidi lembu untuk menternak lembu tenusu selain membangunkan kawasan itu dengan perbelanjaan sendiri mencecah hampir RM2 juta dengan ternakan 300 lembu tenusu.

“Ada antara penternak sanggup menggunakan wang KWSP, menjual rumah dan juga barangan berharga semata-mata untuk merealisasikan lokasi itu menjadi padang ragut,” katanya ketika sidang media di Pejabat Pas Medan Istana, semalam.

Bagaimanapun, baru-baru ini pihak syarikat ada menemui penternak untuk menandatangani perjanjian tawaran dan perlu membayar RM770 sekiranya masih mahu mengusahakan ternakan di kawasan itu, jika tidak ia akan dibuka kepada sesiapa yang berminat.

Katanya, dalam pertemuan itu juga, mereka dimaklumkan b tiada pemberimilikan akan diberikan sebaliknya hanya sewaan ditawarkan.

“Kami tidak kisah membayar sewa atau apa sahaja kepada kerajaan tetapi kami tidak mahu bayar kepada orang tengah.

"Jika kami tidak bekerja, pendapatan akan terjejas dan bagaimana hendak menanggung keluarga.

“Jika diikutkan tempoh tawaran itu telah berakhir, kini kami masih mengusahakan ternakan di kawasan itu tanpa diganggu sesiapa,” katanya.

Sementara itu, Penyelaras Ahli Parlimen Ipoh Barat, RK Muthu berkata, pihaknya simpati dengan penternak yang terlibat dan curiga kerana tanah seluas itu hanya dimiliki oleh sebuah syarikat yang tidak mempunyai latar belakang ternakan.

“Satu laporan polis juga akan dibuat selain memohon pihak SPRM untuk menyiasat isu ini,” katanya.

Timbalan Pesuruhjaya Pas Negeri, Datuk Seri Mohammad Nizar Jamaluddin yang turut bersama dalam sidang media itu berkata, Pakatan Rakyat berpendapat perkara itu tidak patut berlaku dan akan membawa isu ini ke sidang Dewan Undangan Negeri atau ke Parlimen.

“Usaha gigih ini tidak boleh terbiar begitu sahaja. Mereka perlu dibantu kerana tanah yang diusahakan selama ini tiba-tiba diberikan kepada orang lain,” katanya.

Isnin, 30 Julai 2012

HARI PAHLAWAN: Rasulullah Pahlawan Ulung Tertinggi Ummah


Dewan Pemuda PAS Negeri Perak mengucapkan Selamat Hari Pahlawan kepada seluruh perjuangan-perjuangan tanahair ketika era mereka agar menjadi kenangan dan teladan bagi membina kedaulatan negara yang kita cintai ini. Jadikanlah hari ini sebagai suatu hari kepada permulaan untuk kita menginsafi diri kepada para perjuang yang ikhlas berjuang dan telah berkorban apa jua demi memastikan keharmonian sistem bernegara kita dirasai hingga ke saat ini dalam semangat kemerdekaan daripada penjajahan kuasa asing.

Kepada umat muslim, hari pahlawan ini juga boleh diperluaskan skopnya kepada peringatan kita kepada Baginda Rasulullah SAW iaitu Pahlawan Ulung Tertinggi Ummah Islam dari dahulu sehingga akhir zaman yang banyak dikisahkan dalam sirah Nabi selama ini. Kita sewajarnya mengambil sempena hari pahlawan ini sebagai menunjukkan rasa kekaguman kita kepada Baginda dan para sahabatnya Baginda. Sudah tentu agama Islam mendidik umatnya agar menunjukkan adap seorang muslim yang sejati hatta di dalam medan berjuang sekali pun.

Akhirnya, kami doakan agar semoga roh-roh para pahlawan negara akan ditempatkan di tempat yang tertinggi di Akhirat kelak dengan keizinan Allah SWT. Semoga Allah SWT mengampunkan segala dosa-dosa para pahlawan negara yang telah kembali kerahmatullah. Dan kepada para pahlawan negara yang masih di medan agar mencontohi tentera-tentera yang pernah dipimpinan oleh Baginda Rasulullah SAW agar kekuatan dan iltizam mereka adalah pahlawan sejati yang dicorakkan oleh Islam yang sebenarnya.

DR RAJA AHMAD AL-HISS

Timbalan Ketua,

Dewan Pemuda PAS Negeri Perak

Rabu, 25 Julai 2012

Menjawab kembali respon Kak Midah isu Umno bedal tanah kubur


***Sumber Berita Dari: http://mediaperak.com/2012/07/25/saayang-kak-midah-mmmuaaah/


Oleh: MSK

Terima kasih kat Kak Midah yang akhirnya membalas posting yang aku buat hari tu. Dan terima kasih juga bila tidak mengaitkan Setiausaha Tanah Perkuburan Masjid Sungai Terap, En. Musa b Ghazali.

Memang betui..bukan Encik Musa yang mula-mula bukak cerita ni. Encik Musa tak cakap apa-apa dan dia tak fitnah apa sebab dia tak tau apa-apa. Bila ditunjukkan notis cadangan untu memansuhwartakan tanah perkuburan tu pun dia tak tau.

Disebabkan dia tak tau apa-apa, maka dia tak cakap apa-apa. Tapi disitulah bermulanya masalah. Macam mana Setiausaha J/K pengurusan Tanah Perkuburan Sungai Terap tak tau apa-apa?

Dalam penjelasan Kak Midah, ada ditulis begini.

Komer antor kat sapa? Kat Jawatankuasa Pengurusan Tanah Kubor atau penghuni kubor? Kalau Setiausaha pun tak tau..komer bagi tau kat sapa?

Tapi tak ngape..tak payah jawab pun tak apa sebab Jawatankuasa pun tak ada!! He.he…macam mana boleh jadi macam tu?

Kalau ditengok kepada penjelasan Kak Midah, ada dua perkara besar disitu.

1. Ketika mula ditubuhkan pada 1998 , Jawatankuasa Pengurusan Tanah Kubor Sungai Terap mengurus tanah perkuburan seluas 63 ekar.
2. Jawatankuasa yang baru dibentuk tahun ini menguruskan tanah perkuburan seluas 10 ekar.
3. Semua urusan untuk membatalkan perizaban tanah kubur ini bermula sejak Mach 2010.

Itulah intipati isu ini. Akhirnya, pemimpin Umno berjaya juga mengurangkan penguasaan Jawatankuasa Tanah Kubor dari 63 ekar menjadi 10 ekar. Lagi 50 ekar, diusahakan atas nama pembangunan untuk orang miskin dan anak yatim. Apa yang berlaku diatas kertas..memang semunya boleh di halalkan mengikut undang-undang.

Projek pembangunan ini aku dah banyak kali dengor dah. Kat Padang Rengas pun macam tu, ambik tanah orang kononnya nak buat MRSM Chenderoh. Dari tahun 2004 sampai sekarang masih tak siap-siap. Kat Tanjong Malim pun macam tu, ambik tanah kerajaan untuk program bantuan mangsa banjir dan fakir miskin.

Tapi akhirnya, yang fakir miskin yang dapat bantuan dari Pejabat Agama atau Pejabat daerah ni, terdiri dari ketua Cawangan dan AJK Umno ataupun penyokong tegar Umno. Aku pun heran, bila tiba tang bantuan dan peruntukan untuk orang miskin, AJK Umno Cawangan yang banyak dapat. Dah 55 tahun memerintah pun, masih miskin jugak?

Apa pun, oleh kerana projek tu belum berjalan, aku bersangka baik bahawa projek ini betul-betul untuk orang miskin. Aku save jawapan tu dan aku akan ikuti perkembangannya.

Macam mana boleh jadi ribut pasai tanah kubor Sungai Terap ni? Mengapa sejak 1998 hingga 2009, tak ada sapa nak buat Sekolah Agama Rakyat dan projek untuk fakir miskin ni? Dan mengapa tiba-tiba tahun 2010, semuanya dibuat dengan begitu cepat? Adakah untuk menunjukkan kecekapan Kak Midah?

Dari tahun 1998 hingga 2008, Umno memerintah Perak. Tahun 2008, Umno tumbang dan Pakatan mengambil alih. Bila Pakatan mengambil alih, maka semua pentadbiran kerajaan bertukar, termasuklah Jawatankuasa Keselamatan dan Kemajuan Kampung. Ketua kampung pun bertukar dan pengurusan masjid dan tanah kubur pun bertukar.

Bukan itu saja, ramai AJK yang dulunya Umno..juga bertukar kepada Pakatan Rakyat. Itu yang buat Kak Midah ngamuk. Bila Umno tumbang…baru demer sedor, kalau la orang Pakatan Rakyat menguasai kerajaan negeri, bankrap la demer.

Jadi, bila Umno merampas balik Perak pada tahun 2009, perkara pertama yang demer lakukan ialah menswastakan seberapa banyak projek kerajaan negeri yag boleh. Sebab kalau Umno tumbang sekali lagi..demer dah ada harta yang cukup. Tu pasal tanah Teh Lenggong pun demer swastakan, tanah Majuperak yang dekat Stesen Keretapi Batu Gajah tu pun demer swastakan.

Tanah kubor Sungai Terap macam mana? Lagipun tanah kubor tu bukan kecik..60 ekar, Yong!

Maka usaha pun dibuat supaya hanya 10 ekar diberikan kepada Jawatankuasa Pengurusan Kampung Sungai Terap. Selebihnya jangan harus bagi demer kontrol.

Awal tahun 2010..iaitu pada 5 Mach, MAIP mengambil alih pengurusan tanah kubur dan terus memohon untuk dipecahkan kepada dua bahagian. 30 ekar untuk Wakaf Am dan 33.48 ekar lagi untuk Wakaf Perkuburan dan Saraan. Keputusan ini tidak melibatkan orang kampung ataupun Jawatankuasa Pengurusan Tanah Kubur. Keputusan ini orang kampung tak tau.

Dalam bahasa mudah, kita boleh cakap kat orang kampung..”Tanah kubur tu besor sangat..kita pecah dua. Setengah kita buat tanah kubor..setengah lagi kita buat sekolah Agama Rakyat.” Sapa nak tentang? Aku pun setuju ini kerja bagus.

17 Mei 2010, MAIP memohon untuk mendapatkan kebenaran awal bagi cadangan membina penempatan fakir miskin. Orang kampung tak tau. Yang demer tau, Tanah Kubor Sungai Terap dah berhantu!!

Kalau takat hantu raya, pelesit dan jembalang tanah..yang tu demer tak takut. Tapi hantu ni datang dengan kren, backhoe dan lori. Bukan nak meratakan tanah…tapi mencuri pasir.

Tak percaya…komer pergi ke tanah kubor kat situ dan tengok la ada ke tempat yang diratakan? Tapi jangan tengok yang baru diratakan dalam dua tiga bulan ini. Tanya balik..dimankah kawasan yang diratakan dalam tahun 2010?

Dua bulan lalu, inilah rupa tanah perkuburan Sungai Terap..kesan orang mencuri pasir.

Orang kampung pergi Pejabat Tanah tapi Pejabat Tanah tak tau apa-apa. Macam mana Pejabat Tanah boleh kata tak tau? Memang demer tak tau sebab tak ada permit mengambil pasir dikeluarkan kat Tanah Kubor.

Orang kampung panggil pemberita Sinar dan keluar cerita kat Sinar. Pejabat Tanah dan Sinar menghubungi MAIP dan MAIP kata, kontraktor tu mendapat kebenaran MAIP. Lepas tu, pencuri pasir pun hilang. Kadang-kadang aku heran…pencuri yang mencuri empat lima ringgit polis boleh tangkap, tapi pencuri pasir yang bawak kren, backhoe dan lori..sapa pun tak tau.

Akhirnya pada 13 Jun 2011, Mesyuarat EXCO meluluskan pembatalan rizab tanah kubor ini. Kalau pada 5 Mac 2010 demer kata, “setengah untuk kubor..setengah untuk Sekolah Agama Rakyat..” sekarang tanah untuk kubor dikecilkan lagi menjadi hanya 10 ekar, manakala selebihnya untuk projek untuk fakir miskin. Sapa yang miskin?

Yang ni aku tinggalkan kat member-member di Kg. Sungai Terap. Komer perhatikan la. Jangan-jangan dah difaraidkan untuk ahli-ahli cawangan.

Oopsss.ada sikit lagi. Sapa dapat kontrak untuk meratakan tapak projek penempatan fakir miskin tu? Sapa pulak yang dapat kontrak membina 11 buah rumah?

Jangan la makan sorang-sorang.

Isnin, 23 Julai 2012

Pendedahan Skandal Tanah Kubur di DUN Sungai Rapat: Hamidah belum jawab!

Oleh MSK

Pada 21 May lalu, Mediaperak menyiarkan kisah bagaimana Umno Perak menyapu tanah kubur. Satu masa dulu, Umno Pulau Pinang bising tentang tanah kubur yang “hilang” di Pulau Pinang tapi bila Kerajaan Pulau Pinang membeli tanah bernilai RM20 juta untuk dijadikan tanah perkuburan orang Islam, Umno tak kata apa.

Di Perak, penemuan warta kerajaan negeri tentang bagaimana Umno memansuhkan pewartaan tanah kubur berlaku secara tak sengaja apabila salah seorang warga Mediaperak membuat carian tentang jumlah hutan simpan yang telah dimansuhkan oleh Umno sejak Zambry memerintah.

Dalam artikel “Tanah kubur pun Umno sapu” itu, kami sendiri tidak tahu dimana lokasi tanah tersebut dan mengapa pewartaan sebagai tanah perkuburan orang Islam itu ditarik balik.

Semalam, salah seorang pembaca Mediaperak telah menghubungi kami untuk menunjukkan lokasi tanah perkuburan tersebut dan apakah yang telah berlaku.

Tanah perkuburan yang dimaksudkan terletak di Mukim Sungai Terap dalam daerah Kinta. Dengan lebih tepat, ia terletak di Batu Gajah.

Tanah perkuburan seluas 25.69 hektar (63 ekar) ini dikenali sebagai Tanah Perkuburan Islam, Kampong Ara Payong, Batu Gajah. Pengistiharan sebagai Tanah Perkuburan Orang Islam telah diwartakan pada 12 Februari 1998.


Mengapakah pewartaan tanah kubur ini ditarik balik? Ini yang menjadi tanda tanya dan yang paling mengejutkan, tidak ramai yang tahu tentang hal ini…termasuklah penduduk sekitar.

Kes ini hampir sama dengan banyak lagi kes menyapu tanah yang dilakukan oleh Umno. Modus operandinya sama dimana-mana. Kerajaan yang dikatakan membela orang Melayu ini merampas tanah milik orang Melayu dan memberikannya kepada cukong-cukong MCA. Ini yang berlaku di Kg. Redang Sawa dan banyak tempat lagi.

Sebelum kita menuduh atau mendakwa, tengok dulu lokasi tanah perkuburan tersebut. Dalam peta jalan diatas, mungkin tidak banyak yang boleh kita nampak. Cuba lihat peta dibawah ini pula.

Tanah perkuburan seluas 60 ekar ini terletak dikawasan prime area. Hanya sekitar 2-3 km dari lebuhraya Ipoh-Lumut dan betul-betul diatas bukit di belakang satu projek baru yang dikenali sebagai Batu Gajah Sentral. (BG Sentral). Jalan masuk ketanah perkuburan ini boleh diakses melalui Taman Mewah dan juga disebelah Sek. Keb Sultan Yususf.

Kedudukannya diatas bukit dan betul-betul dibelakang BG Sentral menjadikanya ia satu kawasan yang cukup menarik untuk dijadikan kawasan perumahan. Tambahan pula, BG Sentral akan menjadi pusat bandar Batu Gajah yang baru di mana sebuah stesyen bas akan dibina.

Sekali pandang, tidak ada yang istimewa tentang isu ini. Mungkin ia hanyalah satu kes biasa demi pembangunan…tapi apabila melihat kepada papantanda projek dibawah ini menimbulkan banyak tandatanya.

Apa istimewanya Keris Properties?

Tanah Perkuburan Islam Kg. Ara Payong ini diuruskan oleh Qariah Masjid Sungai Terap. Sungai Terap terletak didalam DUN Sungai Rapat dimana ADUN nya ialah Hamidah Osman. Keris Properties merupakan sebuah syarikat yang dimiliki oleh bekas ADUN Tronoh dari MCA, Datuk Lee Kon Yin.

Seperti yang selalu diperkatakan…Dibelakang seorang ahli politik Umno, terdapat seorang cukong MCA. Pemimpin Umno akan mencari kekayaan dengan menggunakan cukong MCA dan disokong oleh orang-orang Melayu yang bangang.

Datuk Lee Kon Yin sudah banyak kali mendapat tanah-tanah kerajaan dengan harga yang murah. Pada tahun 2001, Lee Kon Yin melalui syarikat Panglima Bangsa Sdn Bhd telah memperolehi sebidang tanah di Pusing, Batu Gajah, dengan harga yang cukup murah.

Lee Kon Yin pada masa itu merupakan ADUN Tronoh dan juga Pengarah Syarikat Panglima Bangsa Sdn Bhd. Syarikat tersebut telah mendapat satu kawasan tanah kerajaan seluas 2.3 ekar untuk dimajukan. Tanah yang seluas 2.3 ekar tersebut, sebelum ini merupakan tanah kerajaan yang terdiri daripada dua keping tanah.

Satunya, adalah bekas kuarters JKR yang didiami oleh bekas penyewa daripada JKR dan dua orang warga tua yang tidak berkemampuan. Kuarters tersebut telah dirobohkan dan penghuninya disuruh meninggalkan tempat tersebut dengan bayaran kos “perpindahan” di antara RM1,000 – RM2,000 sahaja pada bulan Disember tahun 2010.Tanah tersebut kemudiannya dipecahkan menjadi 29 lot.

Syarikat Panglima Bangsa Sdn Bhd hanya perlu membayar premium tanah yang rendah, iaitu, lebih kurang RM 226,000 untuk kesemua 29 lot tanah komersial. Jika dibandingkan dengan penduduk yang menetap di Kampung Baru Bukit Merah, Lahat, ketika permohonan tanah mereka diluluskan, mereka dikenakan RM40,000 premium tanah bagi tanah kediaman di kampung, adalah lebih tinggi daripada yang kena dibayar secara purata oleh Syarikat Panglima Bangsa ke atas setiap lot tanah komersial di Pusing ini.

Apa kaitan Hamidah Osman dengan Lee Kon Yin? Tunggu dulu. Pejabat Agama Islam Batu Gajah dan Pejabat Tanah dan Galian sedang sibuk bermesyuarat sekarang tentang tanah perkuburan ini.

Tunggu selepas mereka selesai bermesyuarat.

Sabtu, 21 Julai 2012

Sungai Rapat Online (Sahak) produk Utusan

Oleh: MSK

Semalam, sorang kawan bagi tau aku pasai apa aku tak respon kepada blog Kak Midah yang melabelkan Mediaperak sebagai bangsat.

Aku memang tak baca Blog Kak Midah tu sebab kebanyakan isinya hampas. Tapi oleh kerana dia dah bagi label bangsat kepada Mediaperak, aku terpaksa juga baca juga blognya.

Intro posting tersebut saja dah merapu.

Media Perak, sebuah laman yang ditubuhkan hasil persepakaran pakatan Rakyat negeri Perak yang diketuai oleh pemimpin Cina DAP. Media Perak akan bergerak aktif dalam program-program yang mampu menggugatkan pemimpin cina DAP.

Mediaperak dikatakan diketuai oleh pemimpin Cina DAP..dan bergerak aktif untuk menggugat pemimpin Cina DAP!!. Budak UPSR pun buat karangan lebih baik dari Kak Midah.

Para kedua dan ketiga, Kak Midah marah pasai Mediaperak tayang video dia menghalau rakyat. Dia kata Mediaperak buat fitnah. Hangpa tengok sendiri video tu, dan buatlah andaian sendiri. (Disini)

Lepas tu, Kak Midah juga tuduh Mediaperak buat kacau kat program Ustaz Kazem di Taman Aman dengan memotong dan membuang 22 banner ceramah. Apa la punya turrr!! Kerja-kerja potong banner, koyak poster ni .. tak ada masa la nak buat.

Tapi nak buat macam mana? Sebab blogger-blogger yang makan gaji dengan Kak Midah ni sudah dilatih oleh Utusan.

Kemudian baru dia masuk cerita sebenar yang dia bagi tau. Cerita tu dia ambik dari blog lain tentang Manjongmari dengan Ustaz Kazim Alias.

Aku cuba cari apa yang ditulis oleh Manjongmari yang menyebabkan Kak Midah pun minat sama. Rupanya pasai gambar Ceramah Ustaz Kazem. Jadi, Balaci kak Midah menggunakan isu Manjungmari dengan Ustz Kazem untuk membangsatkan Mediaperak.

Manjongmari buat posting..tapi yang bangsat ialah Mediaperak. Aper citer ni?

Semuanya berkait dengan dua keping gambar dalam blog Manjongmari.

Gambar-gambar tersebut mempunyai watermark mediaperak. Dan oleh kerana itu, balaci Kak Midah mempunyai alasan untuk membangsatkan Mediaperak. Macam mana kalau aku ambik gambar dari blog Papagomo…aku spin sikit dan aku bangsatkan Sungairapatonline? Boleh tak?

Mediaperak mempunyai ahli keluarga seramai lebih 60 orang diseluruh Perak. Bukan semua blogger. Ada yang jadi photographer, videographer, Facebookers dan ada jugak yang buat kerja-kerja teknikal.

Dalam kes ini, ia berkaitan dengan gambar. Dua keping gambar diatas mempunyai watermark mediaperak. Setiap watermark mempunyai kod yang unik untuk mengenali siapa yang mengambil gambar tersebut.

Dalam dua keping gambar diatas, ia adalah milik Hadie Manchester. Hadie mengambil gambar tersebut dan menghantar ke Facebook Mediaperak. Adakah Hadie membuat laporan palsu atau fitnah?

Hadie merungut pasal program tersebut masih belum berjalan walaupun dah pukul 9.45 malam sedangkan sepatutnya bermula jam 9.00 malam. Malah Hadie menulis bahawa penganjur memainkan CD. Gambar di Skrin dalam gambar bawah adalah gambar yang mainkan melalui CD.

Cuba tengok waktu gambar ini dimuatnaik oleh Hadie. Satu pada 9.50 malam dan satu lagi jam 9.52. Dengan lain perkataan, gambar-gambar ini diambil sebelum program bermula. Hadie tak bohong atau buat fitnah.

Oleh kerana majlis lambat sangat bermula, Hadie meninggalkan program tersebut. Jam 10.13 malam, dia dah ada kat kedai mamak.

Semua editor Mediaperak tak minat dengan cerita ceramah Ustaz Kazim ni. Jadi..tak ada sapa pun yang membuat posting tentang ceramah Ustaz Kazim ni dalam Mediaperak.

Kalau Mediaperak membuat posting tersebut dan menulis bahawa tak ramai orang yang hadir dalam ceramah Ustaz Kazim, aku boleh terima kalau Sungairapatonline kata Mediaperak ni bangsat. Tapi kalau Manjongmari yang tulis dan balaci Kak Midah membangsatkan Mediaperak..yang tu pun aku masih boleh terima!! Sebab dah memang itu kerja balaci Kak Midah. Balaci-balaci Kak Midah dilatih oleh Utusan…jadi la macam Utusan.

Apa pun..terimakasih la kerana mempromosikan Mediaperak.

Jumaat, 20 Julai 2012

Salam Ramadhan daripada PAS Batu Gajah

"Bulan Ramadhan, yang di dalamnya diturunkan al-Quran sebagai petunjuk bagi manusia dan keterangan-keterangan yang menjelaskan petunjuk dan (menjelaskan) perbezaan (antara yang benar dan salah)." (maksud al Baqarah: 185)



Assalamualaikum.. Salam Perjuangan

Yang Dipertua PAS Kawasan Batu Gajah bersama saf pimpinan mengambil kesempatan ini untuk mengucapkan "Ramadan Kareem" kepada semua umat Islam, mudah-mudahan kekuatan dan semangat yang terbentuk sepanjang Ramadan ini akan terus memperteguhkan iltizam kita untuk sama-sama membela, mempertahan dan memperjuangkan Islam hingga ke akhir hayat.


Selasa, 17 Julai 2012

Isnin, 16 Julai 2012

10 orang terkaya di Malaysia. Mana orang melayu yang Umno perjuangkan??

Tan Sri Datuk Sir Tiong Hiew King

Asset: Estimated at RM 3.81 Billion
Company: Rimbunan Hijau Group

Tan Sri Datuk Sir Tiong Hiew KingTan Sri Datuk Sir Tiong Hiew King

Tan Sri Datuk Sir Hiew-king Tiong is the Malaysian Chinese founder and chairman of the Rimbunan Hijau Group, a timber company founded in 1975. Its overseas timber operations in Papua New Guinea are the largest in that country. He also has interests in logging operations in Russia.

Tan Sri Datuk Tiong resides in Sibu, a town in Sarawak, of Borneo island that belongs to Malaysia. With a reported net worth of about US$1.2 billion in July 2012.
Tiong’s Rimbunan Hijau Group also controls Sin Chew Jit Poh and Guang Ming Daily, two of the major Chinese national dailies in Malaysia, The National Daily in Papua New Guinea and Ming Pao Holdings Ltd in Hong Kong. He is forging a global Chinese publishing group with his Ming Pao Enterprises; Ming Pao newspaper is also available in San Francisco (no longer in business since Feb. 15, 2009), New York, Vancouver and Toronto.

Tan Sri Dato’ Vincent Tan

Asset: Estimated at RM 3.97 Billion
Company: Berjaya Group

Tan Sri Dato' Vincent TanTan Sri Dato’ Vincent Tan

Tan Sri Dato’ Seri Vincent Tan Chee Yioun (born 1952) is the current owner of Cardiff City F.C. and also is the Chairman and Chief Executive of Berjaya Corporation Berhad, which controls a wide array of businesses which includes golfing, property, resorts, and gambling in a group known as the Berjaya Group. He operates the second pay-TV service in Malaysia, MiTV, that was launched in September 2005. In 2010 he entered the Forbes billionaire list with an estimated worth of US$1.3 billion (RM4.2 billion). Tan’s success in the Malaysian business sector has been attributed in part to his close association with prominent Malay political figures.

Tan was born in 1952, in Batu Pahat, Johor. He worked as a clerk and an insurance agent before going into business in the 1980s. In 1982 he purchased Malaysia’s McDonald’s franchise and in 1985 he bought Sports Toto when the lottery agency was privatized by the government.[4] Vincent Tan has had close links with Mahathir Mohamad and his family, the ex-prime minister of Malaysia. Vincent Tan obtained the license of his lottery business from an untendered privatization in 1985 (Studwell, Joe; Asian Godfathers, page 130, Grove Press, 2007)

On 23rd of February 2012, Vincent has decided to retire from an active corporate role in (B-Corp), the flagship of the Berjaya Group of Companies.


Tan Sri Syed Mokhtar Al-Bukhary

Asset: Estimated at RM 7.91 Billion
Company: Albukhary Foundation

Tan Sri Syed Mokhtar Al-BukharyTan Sri Syed Mokhtar Al-Bukhary
Tan Sri Syed Mokhtar Shah bin Syed Nor Al-Bukhary is the richest Bumiputra corporate figure in Malaysia. With involvement in diversified business areas which include transportation and logistics, plantations, property development, defense and armory as well as engineering and power generation, he has a net worth estimated to be US$2.5 billion according to Forbes in July 2012, making him the 8th richest Malaysian.

Tan Sri Dato’ Seri Dr. Yeoh Tiong Lay

Asset: Estimated at RM 8.57 Billion
Company : YTL Corporation

Tan Sri Dato' Seri Dr. Yeoh Tiong LayTan Sri Dato’ Seri Dr. Yeoh Tiong Lay

Tan Sri Dato’ Seri Dr. Yeoh Tiong Lay is a Malaysian business tycoon and a prominent philanthropist. He founded YTL Corporation, Malaysia’s biggest and most successful conglomerate with interests in construction, utilities, hotels, property development and technology. YTL is based primarily in Malaysia but has extensive operations in Asia, Australia and the United Kingdom, where it owns the utility Wessex Water. YTL Corp has over $3 billion in cash.


Tan Sri Teh Hong Piow

Asset: Estimated at RM 14.93 Billion
Company: Public Bank

Tan Sri Teh Hong PiowTan Sri Teh Hong Piow
Tan Sri Dato’ Seri Dr. Teh Hong Piow, the Chairman of Public Bank Berhad in Malaysia, was born in Singapore on 14 March 1930. He attended his formal primary and secondary education at the Anglo-Chinese School in Singapore. He has been married to Puan Sri Tay Sock Noy since 1956 and they have four children – three daughters and a son.
He began his banking career in 1950 as a Bank Clerk in Overseas-Chinese Banking Corporation Ltd. and rose in rank to officer within five years. He joined Malayan Banking Berhad as Manager in 1960. Later in 1964, he was promoted to the position of General Manager at the young age of 34. Teh then left Malayan Banking in 1966 to set up Public Bank.
One of Malaysia’s wealthiest businessmen, Piow obtained three degrees at the unaccredited Pacific Western University and two PhDs at Clayton University (also unaccredited) and University Malaya. His net worth is estimated by Forbes to be US$4.7 billion.

Tan Sri Quek Leng Chan

Asset : Estimated at RM15.24 Billion
Company : Hong Leong Group

Tan Sri Quek Leng ChanTan Sri Quek Leng Chan
YBhg Tan Sri Quek Leng Chan (born 1941, Singapore) is a Malaysian tycoon who co-founded Hong Leong Group Malaysia. He is one of the richest men in Malaysia with an estimated net worth of US$4.8 billion according to Forbes in July 2012.
YBhg Tan Sri Quek Leng Chan studied in Victoria School in Singapore and is qualified as a Barrister-at-Law from Middle Temple, United Kingdom. He has extensive business experience in various sectors, including financial services, manufacturing and real estate. He is the Chairman & Chief Executive Officer of Hong Leong Company (Malaysia) Berhad (“HLCM”), Executive Chairman of Hong Leong Industries Berhad (“HLI”), Hume Industries (Malaysia) Berhad (“HIMB”), Hong Leong Financial Group Berhad, GuocoLand (Malaysia) Berhad, Camerlin Group Berhad and Chairman of Hong Leong Bank Berhad, HLG Capital Berhad (“HLG”), Hong Leong Assurance Berhad, Hong Leong Islamic Bank Berhad and Hong Leong Foundation (“HLF”).
Quek oversees the Malaysian operations of the Hong Leong Group while his cousin and fellow billionaire Kwek Leng Beng oversees the Singapore operations.

Tan Sri Lee Shin Cheng

Asset: Estimated at RM15.88 Billion
Company: IOI Group
Tan Sri Lee Shin ChengTan Sri Lee Shin Cheng
Tan Sri Dato’ Lee Shin Cheng is a Malaysian Chinese business magnate who is heavily involved in the plantation industry.
Lee Shin Cheng heads IOI Corporation Berhad (or better known as IOI Group) as its executive chairman. IOI Group was by Forbes in 2012 a palm oil and real estate development giant. It owned refineries in the U.S. and the Netherlands and won a $322 million bid for a 6-acre plot in downtown Singapore for the residential buildings.
IOI, which is listed in Bursa Malaysia, is one of the world’s leading conglomerate managing oil palm plantations, specialty fats, oleo chemicals and property development activities in Malaysia, Indonesia, United States, and Europe. IOI refinery in Rotterdam, the Netherlands is the largest palm oil refinery in Europe. IOI’s oil palm plantations in Malaysia and Indonesia produce palm oil and palm kernel oil. These oils are made into specialty oils, metallic stearates and fats that are used in soaps, detergents, cosmetics and food additives. IOI Group is also a leading real estate developer in Malaysia: projects include townships, shopping malls, condominiums, office towers and resorts.

Puan Sri Lee Kim Hua

Asset: Estimated at RM20.96 Billion
Company: Genting

Puan Sri Lee Kim HuaPuan Sri Lee Kim Hua
Widow of casino magnate Lim Goh Tong. Net worth up $1.4 billion as stocks of family’s Genting and Genting Hong Kong (previously named Star Cruises) both rose nearly 50% in the past year.

Tan Sri T Ananda Krishnan

Asset : Estimated RM30.17 Billion
Company : Usaha Tegas

Tan Sri T Ananda KrishnanTan Sri T Ananda Krishnan
Tatparanandam Ananda Krishnan (born 1938) is a Malaysian businessman and philanthropist of Sri Lankan Tamil origin. Nicknamed A-K, he is currently estimated to have a net worth of US$9.5 billion according to Forbes’ July 2012 list of wealthiest people, making him the second wealthiest in Southeast Asia behind Robert Kuok, and number 89 in the world.
Ananda Krishnan shuns public exposure and is known to maintain a low profile for a person of his stature.
Krishnan’s first entrepreneurial venture was a Malaysian consultancy Usaha Tegas. He set up Exoil Trading, which went on to purchase oil drilling concessions in various countries. Later, he moved into gambling (in Malaysia). In the early part of the 1990s, he started diversifying into the multimedia arena.
Currently, he has business interests in media (Astro), satellite (MEASAT), oil and gas (Bumi Armada, Pexco), telecommunications (Maxis, Aircel). He owns stakes in Tanjong Public Limited Company, an investment holding company with subsidiaries involved in power generation (Powertek), gaming (Pan Malaysian Pools), leisure (Tropical Islands, TGV Cinemas) and property.

Tan Sri Robert Kuok Hock Nien

Asset: Estimated RM61.93 Billion
Company: Kerry Group/ Kuok Group

Tan Sri Robert Kuok Hock NienTan Sri Robert Kuok Hock Nien
Robert Kuok Hock is an influential Malaysian Chinese businessman. According to Forbes his net worth is estimated to be around $12.5 billion on July 2012, making him the richest person in Malaysia and Southeast Asia.

Kuok is media-shy; most of his businesses are privately held by him or his family. Apart from a multitude of businesses in Malaysia, his companies have investments in many countries throughout Asia. His business interests range from sugarcane plantations (Perlis Plantations Bhd), sugar refineries, flour milling, animal feed, oil, mining, finance, hotels, properties, trading, freight and publishing. Biggest source of wealth is stake in Wilmar International, the world’s largest listed palm oil company. He was a student from the school Raffles Institution

terbaek malam ni!!!

MOH!!

Rabu, 11 Julai 2012

Hamidah kurang ajar!

di jalan Pasar Batu Gajah

Adun Sungai Rapat, Kak Midah BP melalui baruanya ternyata kurang ajar!

Kita lihatlah gambar tersebut.. sampai 3 sekali nak kongker.. dah la x bayo permit.. banner2 lain dihadang padahal mereka bayo bayo permit... Memang kurang ajo..

Majlis Daerah Batu Gajah buat tak tau je.. Kalau PAS or Pakatan Rakyat punya, x sampai sejam udak dibukaknya..

Hormat lah orang lain.. yang lain tu bebayo.. yang ko hadang banner orang lain tu buat ape.. memang kurang ajar..

Gambo Midah udah le zaman bila punye gmbo.. Orang pon meluat.

Isnin, 2 Julai 2012

Jom tolong!

Saya Nur Marzitah Binti Mat Isa ingin memohon bantuan kewangan daripada pihak yang sudi memberikan sumbangan bagi tujuan untuk melanjutkan pelajaran saya ke peringkat ijazah Sarjana Muda di Universiti Mu’tah Jordan.


Untuk pengetahuan tuan dan puan, tujuan utama saya memohon bantuan ini adalah disebabkan kesulitan yang dihadapi oleh saya untuk membiayai kos pengajian ini. Memandangkan keluarga saya daripada keluarga sederhana.Bapa saya bekerja sendiri dan pendapatan bulanan yang diterima tidak menentu bergantung kepada keadaan dan cuaca.Pendapatan yang diperolehi hanya cukup untuk memenuhi keperluan asas kami sekeluarga.

Anggaran perbelanjaan sebulan di sana sebanyak RM600 sebulan selain yuran pengajian sebanyak RM 40 000 (2 atau 3 tahun).

Saya amat berharap agar diberi peluang untuk melanjutkan pelajaran ke peringkat yang lebih tinggi demi membela nasib keluarga. Saya juga ingin mencapai cita-cita saya selama ini.Dengan adanya bantuan kewangan ini mungkin dapat memberi peluang kepada saya melanjutkan pelajaran di samping meringankan bebanan ibubapa saya dalam menanggung keseluruhan kos pengajian saya.

Sebarang sumbangan bolehlah disalurkan kepada Akaun Maybank 158097823002 atas nama Nur Marzitah Binti Mat Isa atau hubungi saya 013-4640487. Dibawah ini juga saya lampirkan beberapa butir maklumat diri saya.

Semoga permohonan ini diberi perhatian oleh tuan,puan dan masyarakat sekalian. Saya sangat mengharapkan ada pihak yang prihatin bagi memberi peluang kepada saya menyambung pelajaran ke peringkat yang lebih tinggi. Segala kerjasama daripada semua pihak dan masyarakat amat diharagai dan didahului dengan ucapan Jazakallah Ukhairan Kathira.


Nur Marzitah Binti Mat Isa.
No 41, Kampung Paya Lintah,
33700 Padang Rengas,
Perak Darul Ridzuan


Kem Kemunting: PR akan ganti dengan Universiti

YDP PAS Taiping, Us Mohd Fakhrudin Abd Aziz


Kamunting: PAS dan Pakatan Rakyat berjanji sekiranya berjaya menawan Putrajaya dalam PRU13, Kem Tahanan ISA di Kamunting akan digantikan dengan sebuah Universiti atau Institusi pendidikan. demikian ditegaskan oleh Ust Mohd Fakhrudin Abd Aziz,YDP PAS Taiping ketika berucap dalam Himpunan Anti ISA di hadapan Kem Tahanan Kamunting (KEMTA) sebentar tadi. "Kami dipihak PAS dan Pakatan Rakyat berjanji jika kita menang malam ini esoknya semua tahanan akan dibebaskan,kem ini kita tutup dan kita gantikan dengan sebuah universiti atau apa-apa institusi pendidikan yang lebih memberi manfaat kepada rakyat, ini kerana akta zalim ini telah banyak menahan orang yang tidak mempunyai bukti kesalahan dan ini jelas amat bercanggah dengan ajaran Islam". ujar beliau.



Sementara itu wakil daripada Dewan Pemuda PAS Perak, Us. Mohd Akmal Kamarudin pula memberi ingatan sekiranya pihak kerajaan tidak menutup dan membebaskan tahanan-tahanan ISA di Kem Tahanan tersebut, Pemuda PAS Perak dan Pemuda Pakatan Rakyat Perak sanggup bersama-sama Keluarga mangsa serta GMI untuk menggerakkan seluruh ahlinya berkumpul bagi mendesak dan menyatakan sokongan kepada penghapusan akta zalim tersebut. "kami Pemuda PAS Perak sentiasa menyokong tuntutan pembebbasan mangsa dan sekiranya tahanan yang sedang mogok ini tidak dilepaskan kita akan gerakkan seluruh ahli pemuda PAS Perak ke Kem Tahanan Kamunting ini sehingga akta zalim ini dihapuskan dari muka bumi malaysia ini"


bagi ikon ISA , Pn Norlaila pula menyifatkan kem tahanan ini seperti neraka bagi ahli keluarga, ini kerana setiap kali mereka menziarahi suami, mereka terpaksa bergaduh dengan pegawai-pegawai yg ada disitu. "Ini belum lagi ditambah dengan ugutan dan penyiksaan mental yang terpaksa dihadapi oleh isteri dan anak-anak tahanan". Ujar beliau dalam keadaan sebak. Oleh itu beliau yang turut ditemani suami dan anaknya sekali lagi menuntut agar kem dan akta zalimi ini ditutup